#11 , 26 mar 2009 13:48
Die opschortende voorwaarde was maar 14 dagen geldig. Dus de verkoper kan niet klagen.
Daarbij was het de bedoeling van de verkopers om in eerste instantie de compromis te laten ondertekenen via de post. Hij zou dus opgestuurd worden naar alle erfgenamen, wat dus wel enkele weken tijd zou in beslag nemen.
De notaris had me gezegd dat ik in de compromis moest vermelden dat mijn handtekening slechts geldig was voor een bepaalde termijn, want anders verbind ik me eénzijdig en kunnen zij bij een kandidaat die meer wil geven, hun staart intrekken.
Die opschortende voorwaarde zou er zowiezo in gestaan hebben, uiteraard beperkt in de tijd. Ik weet ook wel, dat als je die opschortende voorwaarde te lang rekt in de tijd, dat je daartegenover een vergoeding moet stellen ten aanzien van de verkopers, want dan is het bijna te aanzien als een optie. Het is maar hoe je overeen komt.
Achteraf heb ik vernomen dat er mensen waren die de woning alsnog wilden kopen voor meer dan ik had geboden. Aangezien ik erop had gestaan dat de verkopers zouden werken met een volmacht, was de verkoop officieel gesloten.
En dat het moeilijk is om een verkoper ertoe te overhalen om enkele opschortende voorwaarden op te nemen in de compromis, dat weet iedereen.
Daarom heb ik die duurtijd van mijn handtekening niet geëist, want zoals ik eerder zei, heeft iemand van de verkopende partij geprobeerd om het spel vals te spelen door de termijnen aan te passen. Dus als ik dan nog eens had geëist dat er zou instaan dat mijn handtekening maar 7 dagen of 14 dagen geldig zou zijn, dan zou men vermoedelijk ook neen gezegd hebben.
En daarvoor is die opschortende voorwaarde van 100% lening wel belangrijk. Maar ik geef eerlijk toe dat die opschortende voorwaarde erin gestoken werd, om mijzelf uiteraard te beschermen indien de bank zou weigeren, of indien het schattingsverslag van de bank te laag zou zijn om voldoende te kunnen lenen bij de bank.
En het schattingsverslag was inderdaad veel lager, dan hetgeen ik gehoopt had. Maar nog net genoeg om, na alle kruimels uit mijn zakken op tafel gelegd te hebben, de woning toch nog te kopen.
Ik heb zelfs bij een andere notaris geweest destijds, voor een andere woning, en die raadde me een opschortende voorwaarde ivm de lening af, omdat de verkopers dat niet graag hebben. Ik was dan op dat moment wel zijn cliënt, maar hij hield geen rekening met mijn belangen. Die gast moet ik dus nooit meer zien.
De notaris die uiteindelijk de verkoop van mijn huidige woning deed, stond er op dat er een opschortende voorwaarde opgenomen werd.
En ik vind niet dat een verkoper moeilijk kan doen als ik maar 14 dagen eis om de bank te overhalen. En dat ik die opschortende voorwaarde kan 'misbruiken' of eerder gezegd 'gebruiken' als ik mij wil terugtrekken, dan zal de verkoper na die 14 dagen wel iemand anders vinden. We spreken hier niet over een maand of enkele maanden hé.
Ikzelf zou het niet erg vinden als mensen zich terugtrekken na 14 dagen. Er zijn altijd wel andere geïnteresseerden, ofwel dat ge teveel vraagt ofwel dat er stront aan de knikker is met de woning.
Dus mijn besluit: ga voor de opschortende voorwaarde van 100% als koper, zij het in beperkte tijd. Probeert de verkopende partij dan te 'foefelen', zoals bij mij het geval was, dan kunt ge er nog altijd onderuit zonder geld te verliezen. Want 14 dagen uw woning niet verkopen is geen 10 of 5 % waard van de koopsom. Maak dat een ander wijs.
En zijn er geen kandidaten genoeg, dan is het misschien omdat er geen vraag is naar dergelijke woning en je misschien wel eens teveel zou kunnen vragen.
En van al dat moeilijk doen komen er ellenlange rechtzaken die ook massa's geld kosten. Als verkoper moet ge dan eventueel nog eens 3 maand wachten om de woning te vekopen...en dan spreek ik nog niet over een ongelijk voor de rechtbank.
En het ergste van al is nog dat ik moest betalen voor de mazout die nog in de tank zat, waarmee de verkopers dan een cadeau zouden kopen voor de buurman. Nooit genoeg...
Groetjes, ...