Ik heb een vraag met betrekking tot de verkoop van een verhuurde woning zonder huurcontract, de situatie ziet er als volgt uit:
Mijn grootvader verhuurt een woning al sinds 1990 aan dezelfde persoon, dit is de persoon in kwestie zijn hoofdverblijfplaats. Omdat mijn opa al een dagje ouder wordt wenst hij graag de woning te verkopen. Destijds was met de huurder overeengekomen dat hij de woning diende te verlaten wanneer hierom gevraagd werd. Omdat er grote kosten aan de woning beginnen te komen is er een overeenkomst met de buren van de verhuurde woning om de woning te kopen. De kopers van de woning (de buren) wensen de woning te slopen en een bijbouw te zetten. Doordat er een aantal problemen waren met de sloopvergunning heeft mijn grootvader de huurder 9 maanden geleden mondeling laten weten dat hij moest uitkijken naar iets nieuws omdat de woning verkocht en bijgevolg gesloopt zal worden. Tot op heden heeft de huurder nog steeds niets gevonden.
Indien de huurder niet uit de woning is voor het verleiden van de authentieke akte wat zijn dan de rechten en plichten mijn grootvader en van de kopers? Volgens mij is hier de gemene huurwet van toepassing en bepaald art. 9 huurwet dat bij een overdracht van het verhuurde goed er een opzegtermijn van 3 maanden geldt te rekenen vanaf het verlijden van de authentieke akte. Dit is dan ook volgens mij de efficiëntste manier om de huurder uit de woning te zetten indien deze de woning niet vrijwillig verlaat. Klopt dit of zijn er andere efficiëntere oplossingen?
Alvast bedankt voor jullie advies.