Wanneer spreekt men van een verborgen gebrek

mjers

Re: Wanneer spreekt men van een verborgen gebrek

#16 , 14 okt 2015 13:42

Hm, van de 20-30 aktes die ik jaarlijks in mijn handen krijg heb ik dat nog nergens gelezen.
En als ik dit al zou lezen, zou ik er van uitgaan dat er iets serieus scheef zit in de woning.
Zeker als het verkocht word door beroepsmensen (bvba) is deze clausule dan wel wettelijk?
uiteraard, enkel het bedrieglijk karakter is strafbaar...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#17 , 14 okt 2015 15:21

Het huis is gekeurd wat betreft de elektriciteit. Deze was in orde. Het gaat hier enkel over de kabel van de tv.

.
Deze antennekabel hoort niet bij de elektrische installatie en wordt dus ook niet gekeurd. Heb je wel een contract afgesloten met een provider?

giserke

#18 , 14 okt 2015 17:13

Nog dit ivm verborgen gebreken: in de meeste aktes wordt opgenomen dat de verkoper wordt ontslagen van enige verantwoordelijkheid voor zowel zichtbare als verborgen gebreken. Als dit in uw akte staat, moet u al het bedrieglijk opzet van het verborgen gebrek gaan bewijzen, maw dat de verkoper ervan op de hoogte was en dit bewust heeft verborgen voor u.
Hm, van de 20-30 aktes die ik jaarlijks in mijn handen krijg heb ik dat nog nergens gelezen.
En als ik dit al zou lezen, zou ik er van uitgaan dat er iets serieus scheef zit in de woning.

Nochthans is dit volledig correct.

Meestal (zo goed als altijd eigenlijk) staat onderstaande zin in de akte.

""""
Het goed wordt verkocht in de staat waarin het zich bevindt, inclusief zichtbare en verborgen gebreken.
""""
Dit heeft toch wel een iets andere betekenis.
Dit ontslaat de verkoper niet van zijn verantwoordelijkheid van eventuele opzettelijk verborgen gebreken.

In de eerste zin geeft de verkoper bijna toe dat er gefoefeld is.

Reclame

Lanox

#19 , 14 okt 2015 18:26

Dit ontslaat de verkoper niet van zijn verantwoordelijkheid van eventuele opzettelijk verborgen gebreken.

Vandaar ook dat het bedrieglijk opzet moet aangetoond worden, zoals ik al eerder schreef.

mjers

#20 , 14 okt 2015 21:31

Vandaar ook dat het bedrieglijk opzet moet aangetoond worden, zoals ik al eerder schreef.
Inderdaad, uitleg is reeds gegeven...

mava105

#21 , 15 okt 2015 09:57

Waarom toch al die nodeloze uitleg hier. M.i. gaat het hier gewoon om een niet aangesloten antennekabel van de kabel TV

Troetelbeertje

#22 , 26 okt 2015 15:53

Valt dan ook eer te zien wat in het contract van de koop/verkoop staat.
Als er in staat dat je het pand aan gaat nemen zoals de staat dat het is de dag dat je er in trekt, heb je niks te zeggen... Dus dan hadden ze het bij wijze van spreken nog half kunnen slopen en had je niks te zeggen...

pieterverherstraeten
Contacteer: Website

#23 , 30 okt 2015 13:55

Geachte,

een verborgen gebrek is een gebrek dat niet kan opgemerkt worden bij een aandachtig onderzoek van een pand. Indien bv. een verkeerde sifon werd gebruikt is er wel degelijk sprake van een verborgen gebrek.

In de notariële wordt wellicht een exoneratieclausule ingevoegd hetgeen concreet betekent dat de verkoper zich exonereert voor aansprakelijkheid voor verborgen gebreken die hij niet kende.

In principe dient U aan te tonen dat de verkoper m.a.w. het gebrek kende doch bewust niet heeft meegedeeld aan u als koper. Evenwel stel ik vast dat het in casu zou gaan om een professionele verkoper ( u stelt dat in de statuten wordt vermeld dat de verkoper zich bezighoudt met de verkoop van onroerende goederen). In dat geval wordt vermoed dat de verkoper te kwader trouw is en kennis had van het gebrek. Hij / zij zal dan dienen aan te tonen dat er sprake is van onoverwinnelijke onwetendheid ( hetgeen bijna onmogelijk te bewijzen is).

Het verborgen gebrek dient evenwel ook ernstig te zijn. Dit betekent dat de rechtbank de vraag zal stellen of U het pand zou gekocht hebben ( dan wel aan een mindere prijs) indien U op de hoogte zou zijn geweest van het gebrek. Mij lijkt het dat de problematiek van een verkeerde sifon niet dermate ernstig is dat U een prijsvermindering had geëist.

mvg,
Pieter Verherstraeten

Terug naar “Kopen”