verkoop en aankoop

mieke
Topic Starter

verkoop en aankoop

#1 , 08 dec 2005 14:35

Mijn broer en ik zijn naakte eigenaar van een onroerend goed en moeder heeft het vruchtgebruik ervan, het is tevens haar woonplaats. Daar het huis met aanhangen te groot geworden is voor haar qua onderhoud, staat het huis te koop (onderling akkoord). Mijn broer wil echter met de opbrengst van het huis geen ander onroerend goed kopen (bv. een appartement), en wil de opbrengst dus verdelen. (in 3 gelijke delen in onderling akkoord, daar de verdeelsleutel toch 34,34,32 is).
In de veronderstelling dat het huis voor 300.000 euro wordt verkocht en mijn broer zijn deel, zijnde 100.000 euro krijgt en dat mijn moeder en ik samen een appartement kopen van bv.170.000 euro, kosten inbegrepen (100.000 euro van mijn moeder en 70.000 euro van mij), waarvan ik naakte eigenaar zou zijn en mijn moeder het vruchtgebruik hebben. Ziehier dan mijn vragen :
1) Ingeval mijn moeder sterft, moet ik dan successierechten betalen ?
2) of moet ik een deel aan mijn broer betalen ?
3) buiten de kosten van aankoop van het appartement (registratierechten,notaris enz...) zijn er nog bijkomende kosten ?
Bedankt op voorhand voor jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley

#2 , 08 dec 2005 17:15

Kort antwoord:

1) nee
(geen suc.rechten op overgang vruchtgebruik gezien de oorzaak van de overgang in de aankoop ligt en niet in het overlijden)

2) nee
(aankoop in eigen naam vruchtgebruik/naakte eigendom, broer heeft hier niks meer mee te maken)

3) ja, kosten syndic, eventueel aandeel in basisakte, zijn geen enorme bedragen

mieke2

#3 , 12 dec 2005 11:07

Bedankt Wesley voor de informatie.
Ik had nog een bijkomend vraagje.
Bij de verkoop van het huis en de verdeling van de opbrengst, kan mijn moeder vrij beschikken over haar deel (100.000 euro in het voorbeeld) of heeft ze ook alleen het vruchtgebruik van dat geld.
Met andere woorden kan ze haar deel in een onroerend goed investeren
(appartement in het voorbeeld) zonder de toestemming van mijn broer (en van mij) ?
Bedankt op voorhand voor jullie reacties.

Reclame

Wesley

#4 , 12 dec 2005 12:12

Stel verkoop eigendom waarvan:

1/2de volle eigendom en 1/2de vruchtgebruik voor moeder.
1/2de blote eigendom voor de kinderen.

Waarde van het vruchtgebruik wordt berekend (uw notaris kan dat via de computer heel vlug doen) en dus omgezet in geldelijke waarde. Hetzelfde gebeurd dus voor de blote eigendom.

Dan gewoon verdelen volgens de breukdelen.

Dus uw moeder krijgt de geldelijke waarde van het vruchtgerbuik uitgekeerd en kan daarmee doen wat ze wil.

Bemerk trouwens dat de verhoudingen VGB/blote eigendom de wettelijke zijn, maar NIET dwingend opgelegd, bij onderling akkoord kan er van worden afgeweken.

Terug naar “Kopen”