We hebben ons oog laten vallen op een woning waar enkele bouwovertredingen aan vast hangen.
Verkoper heeft garage omgebouwd tot kamer/badkamer en veranda tot extra leefruimte/keuken.
Naast het huis hebben ze een fietsenberging/zithoek en een carport in hout geplaatst zonder vergunning.
Bij navraag bij de gemeente voor regularisatie komen zij met volgende aanbevelingen:
Afbraak carport (niet te vergunnen zoals ze nu staat)
Berging/terras kan blijven (onder 40m²)
Architect die nieuwe plannen maakt voor de gedane werken aan het huis
En om aan de huidige regels ivm water te voldoen: ontharding van 1 van de 2 opritten / zien of 25% vh water opgevangen wordt op eigen perceel (anders hemelwaterput)
Als de gemeente zelf met zo'n aanbevelingen komt, mag ik er dan vanuit gaan dat ze ook daadwerkelijk regulariseren als de nodige stappen worden ondernomen?
Normaal was het plan om deze regularisatie als opschortende voorwaarde toe te voegen aan de verkoop.
Maar de berichten over de termijn van zo'n regularisatie verschillen ook nogal van bron.
Aangezien de kopers net een scheiding hebben uitgevoerd zitten ze finacieel heel krap deze periode en kunnen ze het finacieel niet lang trekken.
Dus ze zouden de regularisatie naar ons willen doorschuiven, mits heronderhandeling van de prijs.
Nu ga ik van de week met een architect eens kijken wat de regularisatie zou inhouden, qua kosten, qua termijn, qua haalbaarheid...
Maar zijn er nog zaken waar ik op moet letten?
Is er een manier waarop we deze regularisatie toch op ons pakken, maar waar we bij het niet bekomen van de regularisatie dit toch terug op de kopers te verhalen? Alle info is welkom, want na een tijd kan je door het bos de bomen niet meer zien.
En is het praktisch zelf mogelijk om dit op ons te pakken? Laat de notaris het toe om een pand in deze situatie aan te kopen?
Contact met de verkoper en immo verloopt vlot, maar wil gewoon zeker zijn dat we geen fouten maken, waar we later spijt van zouden krijgen.
(verbouwing huis 2015, berging ergens tss 2018 en 2019 volgens google earth)