wat is ons recht i.v.m. het onderteken van de compromis (verkoop huis)

MTT
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

wat is ons recht i.v.m. het onderteken van de compromis (verkoop huis)

#1 , 01 sep 2024 10:51

Beste,
Wij hebben een bod aanvaard in juli 2024 en dit was zonder opschortende voorwaarden.
We zouden de compromis ondertekenen eind augustus maar toen kregen we onderstaande mail van de koper :
"Ik heb de overeenkomst doorgelezen en alles lijkt in orde. Ik zou alleen willen vragen of we de termijn voor het verlijden van akte kunnen verlengen naar 6 maanden zodat we ons huis eerst kunnen verkopen?"
Mijn broer is niet akkoord om te verlengen.
De tijd verstrijkt en we zijn nu al een maand verder.
Mijn vraag : Wat als wij niet akkoord gaan en de koper alsnog de verlenging wilt hebben? dan is er onenigheid, hebben wij dan toch het recht om hen tot het ondertekenen van de compromis te verplichten?
Dank voor een spoedige reactie!

Thomas_A

#2 , 01 sep 2024 10:57

Elke keer dat ik een huis heb gekocht of verkocht, was de ondertekening van de compromis 1 of 2 dagen na aanvaarden bod.

Als er dan een probleem is, duikt het dan alleszins sneller op. Ik begrijp niet goed waarom dit bij anderen zo lang aansleept.

MTT
Topic Starter

#3 , 01 sep 2024 11:22

het probleem was dat de koper in augustus nog in verlof was dus hadden we gezegd om eind augustus af te spreken om te ondertekenen maar ik wil vooral weten wat ons recht is om een compromis af te dwingen of kan dat niet?

Reclame

mava105

#4 , 01 sep 2024 12:05

De terrmijn van 4 maanden is bepaald. Binnen de 4 maanden moeten de registratierechten betaald zijn. Als de koper die tijdig betaald, kan je de akte op een later tijdstip laten verlijden. Bespreek dit met uw notaris.

Sirkii

#5 , 01 sep 2024 12:31

Als je akkoord gaat met die 6 maand dan teken je een aankoopgelofte, 2 maand later de compromis en 6 maand later de akte. De 4 maand begint te lopen vanaf de compromisdatum. Spreek in de aankoopgelofte wel een vergoeding af per maand uitstel vanaf 4 maand na de datum van toezegging van de aankoop. Bv 1000€ korting per maand.

Bespreek dit idd met je notaris

MTT
Topic Starter

#6 , 01 sep 2024 13:08

al erg bedankt!!
is de termijn van 4 maanden om de registratierechten te betalen al van toepassing vanaf we hun bod hebben aangenomen of is het zoals Sirkii zegt vanaf de compromisdatum nog 4 maanden?
Blijkbaar sta je niet zo sterk juridisch met een aankoopgelofte , daarom willen we de compromis doordrukken maar ja, dan moeten zij akkoord zijn. wat als we er niet uitkomen?

basejumper

#7 , 02 sep 2024 20:13

Beste

In principe begint de wettelijke termijn te lopen vanaf de verkoop. En de koop is gesloten als er akkoord is over goed en prijs. Indien de fiscus kennis had van het bod zou dus dan 4 maand. In praktijk geldt echter de datum van het compromis als startdatum.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”