Probleem met akte

Glenn3245
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Probleem met akte

#1 , 12 aug 2024 16:17

Beste,

Vandaag ( 12 augustus) mochten wij onze akte gaan tekenen van onze aangekochte woning. Nu was er een probleem waardoor de ondertekening van de akte niet doorging. De verkoper had een overbruggingskrediet en de notaris wist dit niet. Pas eind augustus zou de ondertekening door gaan. Momenteel huren wij en is 30 september onze laatste dag. Wij hebben alle kosten al betaald en onze brandverzekering is ook in orde en daar betalen we al voor. Nu wilt de verkoper de sleutels nog niet afgeven ( ook niet met een overeenkomst) omdat door deze fout hij een maand extra moet betalen voor zijn overbruggingskrediet. Wij hadden al een afspraak met een aannemer om volgende week al te werken omdat er vochtproblemen zijn. Kan hier iets aan gedaan worden?

Mvg

bosprocureur

#2 , 12 aug 2024 19:51

Er was dus een afspraak gemaakt met de verkoper, de notaris en uzelf?

En om een of andere reden, van de kant van de verkoper, kan dat niet doorgaan?

Dan is de verkoper m.i. aansprakelijk voor àlle ongemakken en kosten die hij hierdoor veroorzaakt. Laat hem dat weten, samen met de (uw ?) notaris, en laat een redelijke som inhouden bij de betaling.

Ook de notaris kan de akte niet verlijden, zolang er nog geen handlichting bekomen is voor de lening + overbrugging van de verkoper. En anderzijds, dat het pand nog niet vrij van hypotheeek was, dat moest de notaris wel op voorhand weten...

Glenn3245
Topic Starter

#3 , 12 aug 2024 21:37

Ja, vandaag ging de akte getekend worden en daarna gingen de verkoper en wij naar het huis om de meterstanden te regelen en de sleutels te overhandigen. Maar omdat niemand wist dat de verkoper een overbruggingskrediet heeft is dit niet doorgegaan. Zowel de notaris als ik zelf hebben geprobeerd om tot een overeenkomst te komen met de verkoper zodat we toch de sleutels krijgen om de werken uit te voeren maar dit weigert hij. Ik had hem uitgelegd dat wij een dochter van 11 maanden hebben en dat het vochtprobleem zo snel mogelijk aangepakt moet worden. Daarop kreeg ik het antwoord: dat is mijn probleem niet.

Reclame

mava105

#4 , 13 aug 2024 12:07

Als je hierdoor bijkomende kosten hebt, kan je die aan hem doorrekenen.
Maak ze aan hem over samen met de bewijsstukken (bijkomende maand huur,.....)

bosprocureur

#5 , 13 aug 2024 14:11

Als je hierdoor bijkomende kosten hebt, kan je die aan hem doorrekenen.
Maak ze aan hem over samen met de bewijsstukken (bijkomende maand huur,.....)
Inderdaad. En laat de notaris een voldoende som inhouden bij de akte.

basejumper

#6 , 13 aug 2024 19:30

Beste

Sleutels overhandigen zou ik ook niet doen vooraleer ondertekening akte. Maar u kan wel de schade claimen die u heeft
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Glenn3245
Topic Starter

#7 , 13 aug 2024 22:52

Daarom dat we met de notaris een schriftelijke overeenkomst wouden overeenkomen voor de overhandiging van de sleutels zodat beide partijen veilig zouden staan.

basejumper

#8 , 14 aug 2024 20:10

Beste

Zo een overeenkomst is niet altijd afdwingbaar. 35 jaar ervaring als bankier zeggen mij dat sleutels overhandigen voor de akte tal van problemen kan veroorzaken. Twee voorbeelden : toekomstige kopers beginnen ´werken’ maar slaan een steunmuur door waardoor plafond naar beneden komt en een extra kost van 100.000 euro ontstaat die men niet heeft en niet kan lenen. Bank is niet bereid krediet vrij te geven voor een bouwval en verkopers blijven achter met die bouwval. Voorbeeld 2 : toekomstige kopers ontdekken ´gebreken’ die ze als verborgen gebreken’ interpreteren en weigeren de akte te tekenen tenzij de koopsom drastisch verminderd wordt. Voorbeeld 3 : terwijl de toekomstige kopers al begonnen zijn en de ‘oude’ keuken en badkamer verwijderd hebben, wordt 1 van beide kopers betrapt op overspel. Met relatiebreuk tot gevolg en aanklop gaat niet door. Maar keuken en badkamer is wel weg en beide ex partners verwijzen naar elkaar voor de schade…. Voorbeeld 4 : kopers zijn ter goeder trouw en steken al een nieuwe keuken of badkamer. Maar verkoper overlijdt/ gaat in faling en akte gaat de lange baan op.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”