Goeieavond,
De situatie is als volgt. We proberen onze rijwoning te verkopen, maar het blijkt nu dat de vorige eigenaars na 2001 toch grote (ipv kleine) renovatiewerken hebben uitgevoerd zonder een postinterventieplan op te stellen en zonder dit aan te geven bij de stedenbouwkundige dienst. Er is dus geen directe spoor van een vergunning (al wachten we nog op het antwoord van de bouwdienst van de gemeente). De toenmalige eigenaars verklaarden bij de notariële akte dat voor alle vergunningsplichtige werken die zij eventueel hebben uitgevoerd (of hebben laten uitvoeren), de vereiste vergunning was verkregen. Eenzelfde passage is terug te vinden onder de rubriek postinterventiedossier, waarbij de vorige eigenaars verklaren dat er sinds 2001 geen werken door één of meerdere aannemers zijn uitgevoerd.
Nu bij de verkoop van deze woning, ongeveer 10 jaar later na de aankoop, moesten we een nieuw EPC-attest voorzien. De expert vroeg welke materialen er bij de renovatie werden gebruikt. We vroegen daarom aan de vorige eigenaars of zij nog informatie konden vinden, omdat we bij de overdracht van belangrijke papieren en facturen niets hiervan hadden ontvangen. Nu heeft de vorige eigenaar een detail van alle uitgevoerde werken van de aannemer bezorgd zoals plaatsen van poutrels, chappen en dergelijke, waarop de makelaar nu twijfelt of er wel een vergunning is omdat hij/zij dit niet kan terugvinden Ook in de vastgoedinformatie bij de verkoop van het huis aan ons is dit niet aangegeven.
Onze rijwoning sluit aan de achterzijde mooi aan bij die van de buren, ondanks de diepte van 17,5 meter. Op CADGIS lijkt alles ook overeen te komen met de werkelijkheid, al weet ik niet precies waarop CADGIS zich baseert om de gebouwen op de percelen aan te duiden.
We hadden een kandidaat-koper, maar die haakt nu af omdat er waarschijnlijk eerst nog een regularisatie moet gebeuren. Kan ik de extra kosten zoals architectkosten, extra kosten overbruggingskrediet etc hiervoor verhalen op de vorige eigenaar? Een gemiddelde regularisatie duurt vijf maanden, terwijl we nu de mogelijkheid hadden om de datum van de akte van onze nieuwe woning te laten samenvallen met de verkoopdatum van de huidige woning.
Hoe erg is het nu voor mij?
Aanvulling: Bij de werken was ook een architect betrokken. Ik kan me niet voorstellen dat de architect heeft geadviseerd dit zonder vergunning te doen. De persoon in kwestie reageert voorlopig niet op onze berichten (wellicht door het bouwverlof). De aannemer die de werken heeft uitgevoerd liet al weten dat hij geen verbouwingen uitvoert zonder een vergunning, al kon hij niets terugvinden behalve de factuur.