betreft: koop van appartement, in oude gebouw, waar duidelijk renovatiewerken op termijn nodig zullen zijn
App gaat online te koop. Documenten (o.a. oude AV) worden aan de geïnteresseerden bezorgd.
In de laatste AV was er sprake van studie architect om de toestand van het gebouw te beoordelen en kostenraming op te maken.
Potentiële koper (ik) vraagt (via email) de immo of ondertussen meer info van de architect is binnengekomen. immo schrijft dat er geen nieuws is gekomen van de arch.
Ik doe en bod en deze wordt aanvaard.
Ondertussen is er wel een AV waar ik (via volmacht) aanwezig ben. De raming van de architect is extreem hoog, er komen hoge kosten aan en de werken zijn ook dringend (dus geen tijd om bij te sparen).
De akte worden ondertekend.
Ondertussen heeft een andere mede eigenaar mij een document van de architect gestuurd, die duidelijk ter voorbereiding van de AV opgemaakt was.
Dit document is al maanden geleden aan de syndicus bezorgt (datum staat in voorblad), zelfs voordat het appartement te koop ging. De syndicus had dus wel nieuws van de architect en de bedragen op voorhand. Het is nog niet duidelijk wanner de syndicus de info aan de eigenaars doorgegeven heeft (ik heb dit gevraagd, maar nog geen antwoord).
Kan er sprake zijn van breuk in de informatieplicht? Kan de aankoop op basis hiervan teruggedraaid worden of een schadevergoeding aangevraagd worden?
Momenteel is een gelijkaardig appartement te koop, maar voor minder geld. Sinds de ramingsbedragen van de renovatiewerken in de nieuwe AV opgenomen zijn, willen de kopers uiteraard niet zo veel voor betalen.