Hallo,
Bij de aankoop van een nieuwe woning was ik nog in het bezit van een appartement en had ik bijgevolg niet onmiddelijk recht op klein schrijfgeld.
Bij de aankoop van het huis werd ik vertegenwoordigd door mijn notaris en en de verkopers door een andere notaris. Mijn notaris wist te zeggen dat mits een clausule in de aankoopakte ik recht had op 2 soorten van recuperatie van registratierechten: 1) Het bedrag dat ik meer betaald had aan registratierechten van het appartement. 2) het verlaagde tarief van groot naar klein beschrijf. Mijn notaris heeft dit ook zo opgenomen met de verkopers hun notaris.
2 Maanden later verkoop ik mijn appartement en worden de nodige aanvragen tot teruggave registratierechten correct ingediend. Geen probleem tot dusver.
Nu krijg ik na 7 maanden een bericht van de betrokken diensten dat geval 1) goed gekeurd is maar geval 2) geweigerd is omdat het niet correct is opgenomen in de Aankoopakte van het huis. Na telefonisch contact met deze dienst blijkt dat dit niet was opgenomen in de basisakte. Ik vroeg of dit nog kon recht gezet worden. En volgens hun was dit wettelijk niet meer mogelijk.
Het gaat over +- € 8000 dus ik had graag geweten wat mijn rechten en mogelijkheden zijn.
- kan ik dit bedrag nog recupereren bij de administratie?
- Zo nee wat zijn mijn rechte ten opzichte van de notaris. Want ik heb natuurlijk de aankoopakte ondertekend. Dit wel terwijl ik in de veronderstelling was dat alle nodige clausules opgenomen waren.
Graag advies