Aangifte KI bij aankoop appartement - Lift, ja - nee?

RikP
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aangifte KI bij aankoop appartement - Lift, ja - nee?

#1 , 28 nov 2023 23:22

Detailvraagje.
Na aankoop van een appartement heb ik van FOD Financiën een formulier 'Opvolging van de wijzigingen - Ingebruikname of eerste verhuring' toegestuurd gekregen. Dit moet ik invullen en terugsturen om het KI van het aangekochte (nieuwe) appartement te bepalen.

Op het formulier moet je (o.a.) aankruisen: "Lift ....... Ja of Nee".
Het appartement is gelegen op de 1ste verdieping en in het appartementsgebouw is een gemeenschappelijke lift. Ik vraag me nu af, wordt daar DIE lift mee bedoeld? Of is deze vraag eerder bedoeld voor wanneer je een woning aangeeft die in de woning zelf een lift heeft ...

Wat denken jullie?

Thomas_A

#2 , 29 nov 2023 06:00

Ik vind het een terechte vraag: formulier is daarin verwarrend.

Voor degene die het niet zouden kennen: https://financien.belgium.be/sites/defa ... nl-dyn.pdf

De titel van de rubriek is Uitrusting van het volledige gebouw, maar het aantal slaapkamers en badkamers geef je uiteraard ook alleen op voor je eigen appartement.

RikP
Topic Starter

#3 , 29 nov 2023 08:59

Hallo Thomas,

Uw link verwijst inderdaad naar het betreffende document dat ik toegestuurd gekregen heb.
Dit document was bij mij gedeeltelijk vooringevuld met een iets andere layout, die zelfs nog wat verwarrender is dan in 'uw' document.
Screenshot van een gedeelte van mijn document:
Afbeelding
https://1drv.ms/i/s!AsOxac0BuLXJlJonyv4 ... w?e=IryZ0p

Reclame

RikP
Topic Starter

#4 , 29 nov 2023 09:00

Een item wat ook vatbaar is voor (mis)interpretatie volgens mij, is "Aantal kamers met bad en/of douche".
Wordt hiermee een gewone 'badkamer' bedoeld? Of bedoelt men eerder een slaapkamer met aanpalende (of geïntegreerde) badkamer. Het principe van een hotelkamer.

RikP
Topic Starter

#6 , 04 dec 2023 12:21

Niemand kan me blijkbaar uitsluitsel geven. Dan ga ik de logica volgen: de lift die er is, in het appartementsgebouw, behoort tot de 'gemeenschappelijke delen'. Dus het appartement zélf heeft géén lift dan volgens mij ....

LYNX XX

#7 , 04 dec 2023 12:39

De in te vullen rubrieken zijn bedoeld om het comfort van de woning te bepalen. Zie oo tot tweemaal te vermelden referentie nr. appartement volgens verkoopakte. Daar kunnen de instanties ook gegevens uit putten.

De lift is JA behoort tot het gebouw en is een comfortitem.

De link in #5 is duidelijk voor het bepalen van de bewoonbare ruimten.

RikP
Topic Starter

#8 , 04 dec 2023 16:05

Bij nader inzien denk ik dat je inderdaad gelijk hebt wat de lift betreft, 'Lynx'.
De betreffende paragraaf van het formulier noemt immers "De uitrusting van het VOLLEDIGE gebouw".
Het volledige appartementsgebouw heeft een lift, en dus moet ik JA aankruisen ....

Terug naar “Kopen”