Begin 2022 heb ik een handelsruimte op plan gekocht. De voorlopige oplevering is begin dit jaar gebeurd. Bij de aankoop had de makelaar gezegd dat er zonnepanelen zouden voorzien worden. In het lastenboek is opgenomen dat er in functie van het EPB voor de handelsruimte enkele zonnepanelen worden voorzien.
Dit is niet gebeurd, volgens de aannemer zijn zonnepanelen niet nodig gezien het E-peil werd behaald (E55) volgens het EPB.
Van de energiedeskundige verneem ik dat het EPB nog moet worden opgemaakt, en dat ze daarvoor de gegevens van mijn verlichting nodig hebben. Doch de verlichting heb ik zelf laten plaatsen op mijn kosten, nà de oplevering.
De energiedeskundige heeft mij bevestigd dat zonder deze gegevens het E-peil niet wordt behaald.
In het lastenboek staat ook vermeld dat de verlichting de verantwoordelijkheid blijft van de koper.
Ik heb de aannemer al een aangetekende ingebrekestelling gestuurd, zonder resultaat.
Mag ik zonnepanelen eisen en kunnen ze mij verplichten de gegevens van mijn verlichting te bezorgen ?