Mijn ouders zijn aan het scheiden. Ze hadden een mooi groot huis waarvoor ze een lening hadden. Mijn moeder woont momenteel in een huurhuis en mijn vader woont nog in het huis dat we hadden. Maar het is te duur voor beiden om de helft uit te keren aan de ander en dus werd er besloten om het te verkopen. Dat is gelukt. Op 19 aug zal de akte getekend worden. Op 14 sept zullen mijn ouders voor de laatste keer tekenen voor de scheiding en dan is het officieel (+ ongeveer een maand voor alle papierhandel in orde is bij gemeentehuis enz). Mijn vader zou graag een huisje kopen want hij is niet zo voor huren te vinden. Daar heeft hij ook financieel voordeel bij, aangezien iets met registratie (ik ben niet echt thuis in de begrippen) meeneembaar is. Hij wist dat mijn moeder mee moet tekenen als hij iets koopt voor ze officieel gescheiden zijn, maar nu hoorde hij dat mijn moeder dan plots kan zeggen dat ze niet meer wil scheiden en dat de helft van dat huis dan van haar is. Ik zou graag willen weten of dat zomaar kan, want ik vind dat niet zijn eerlijk voor mijn vader. Hij vertrouwt haar niet erg meer en is nu bang om te kopen, maar wil ook niet huren. Dank voor reacties
Het is hier een juridisch forum en ik ben geen Jurist dus pas ik op met het advies dat ik wil geven.
Heb enkel wat praktijkervaring en een heel klein beetje logisch verstand, maar als iemand (lees mogelijk uw moeder) iemand anders (lees mogelijk uw vader) wilt bedotten dan groeit mijn empathie zo snel dat ik vaak het gevoel heb de wetgeving in kwestie toch een beetje te kennen...
Ik neem aan dat u bedoelt dat zij voor de helft eigenaar zou worden van het NIEUWE huis dat u vader zou willen kopen, want het huidige huis dat op 19 augustus (op zaterdag???) wordt verkocht is sowieso eigendom van beide.
Ik vrees dat het akkoord gaan met de scheiding door uw moeder waarschijnlijk wel van doorslaggevend belang is met betrekking tot een nieuwe aankoop door uw vader, want zolang ze niet gescheiden zijn koopt men samen.
Anderzijds is 14 september toch dichtbij en zal hij dus snel weten of ze die laatste afspraak nog zal terugkomen op haar beslissing om te scheiden, dus afwachten voor die kleine maand lijkt mij het meest verstandige (lees het veiligste).
Blufpoker helpt ook vaak, dus als ik hem was zou ik resoluut en onmiddellijk (gemeubeld) huren met huurcontracten die maandelijks opzegbaar zijn.
Als uw moeder snode plannen zou hebben (en dus niet omwille van emotionele redenen wil scheiden) en ze merkt dat uw vader helemaal voor het huren en niet voor het kopen gaat, dan zal ze de scheiding toch doorzetten omdat haar weigering om te scheiden haar geen financi?le voordelen oplevert.
Eenmaal gescheiden (blijkbaar op 14 september + nog een maandje voor de papierhandel) kan uw vader zijn huur opzeggen en iets kopen zonder dat uw moeder nog rechten heeft terzake...
Zo zou ik het doen!