Situatieschets: mijn schoonzus komt binnenkort alleen te staan (scheiding) met 2 kinderen. Ze wil graag het ouderlijke huis kopen. Mijn schoonouders zouden voor zichzelf dan een appartement kopen. De waarde van het huis wordt geschat op 500.000 EURO (schatting door een erkende schatter is nog niet gebeurd, maar dit bedrag is een goede indicatie). Zij kan wellicht met eigen middelen 200.000 EURO voorzien + 200.000 EURO lenen. De resterende 100.000 EURO zou door mijn schoonouders geschonken worden. Om geen van de beide kinderen te bevoordelen in deze situatie, zou mijn partner eveneens 100.000 EURO als schenking ontvangen. Op het eerste zicht allemaal OK, ware het niet dat de waarde van het vastgoed, zo ontzettend snel stijgt in vergelijking met de geldwaarde. (we spreken over een grote gezinswoning met ruime tuin, op een zeer interessante gegeerde locatie) Elke betrokken partij beseft dat zij “meer waar voor haar geld krijgt” dan haar broer. Laat het duidelijk zijn, er is geen ruzie hierdoor, maar er is ook geen duidelijkheid hoe dit best aangepakt wordt om het zo fair mogelijk te houden voor alle partijen. Iemand suggesties om hier uit te geraken? Wij zitten zelf trouwens zelf niet te wachten op die (geld)schenking van mijn schoonouders, dus mochten er andere oplossingen zijn, dat mag ook altijd aangegeven worden…
Dank bij voorbaat.