Ik kocht me een op het eerste zicht leuke moto bij een particulier. Enkele zichtbare gebreken (staat van de banden) drukten de prijs. Tijdens de testrit (ik op de duozit) viel er niets op maar de dag na de verkoop ("in de staat waarin hij zich bevindt en gekend door de koper") bleek de moto uit zijn 2de versnelling te lopen bij hoge toeren. Ik ben direct naar een dealer gegaan en een offerte gekregen van minstens 1650 euro. Mijn dag kon niet meer stuk
. De dealer zei me dat de vorige eigenaar dit
verborgen gebrek moet geweten hebben en dat het moet hersteld worden wegens gevaarlijk en kans op grotere schade. Voorlopig staat mijn pas aangekochte motor in de garage en heb ik er hooguit 20 km mee gereden.
Ik voel me bedrogen, temeer daar ik nu ook tijdens mijn onderzoek te weten ben gekomen dat ik niet de derde maar de vierde (of de vijfde of ...) eigenaar ben. Ook blijkt de verkoper de 25 KW begrenzing te hebben verwijderd.
Mijn telefoontjes worden niet beantwoord dus vandaag is na overleg met een advocaat de aangetekende brief de deur uit waarin ik de ontbinding van de verkoopovereenkomst vraag.
Maak ik kans?
Ik lees hierover hetvolgende: “In de staat waarin hij zich bevindt en gekend door de koper”. Aangezien deze clausule slechts in algemene bewoordingen is uitgedrukt, kan hier niet uit worden afgeleid dat de koper de bedoeling had om de verkoper vrij te stellen van zijn plicht tot vrijwaring voor verborgen gebreken. Het feit dat de koper in de koopovereenkomst verklaart het goed behoorlijk te kennen, houdt evenmin in dat hij de verkoper bevrijd heeft van zijn plicht om in te staan voor de gebreken die op het moment van de koop voor hem nog verborgen waren.