aankoop openbaar domein

Ron68be
Topic Starter

aankoop openbaar domein

#1 , 01 apr 2009 21:18

Teineinde een verkavelingswijziging mogelijk te maken wordt me geadviseerd om een stuk openbaar domein van de gemeente aan te kopen. Het gaat om een stuk grond met grillige contouren, dat op het kadaster als bouwgrond staat aangeduid en altijd door een landbouwer in bruikleen geweest is. Kan ik als particulier gemeentelijk openbaar domein aankopen? Zo ja, hoe gaat dit in zijn werk? De nieuwe verkaveling na wijziging stoot niet op enig verzet.

Dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
azery1

#2 , 03 apr 2009 12:21

:oops:
Tegenwoordig is alles te koop zelfs appartementen zonder bouwvergunning (tot eigen schade en schande meegemaakt maar "niemand" weet van niets). Daarop heb ik voorgesteld de notaris uit zijn huis te verdrijven en daar te gaan wonen. WAARMEE ZIJN ONS AMBTENAREN BEZIG? Moeten de ambtenaren geen kennis van zaken meer hebben?

wolf2

#3 , 03 apr 2009 18:51

Bouwvergunningen worden afgegeven (getekend) door een politicus (één of een college); niet door een ambtenaar.

In beroep gaan moet U doen bij een politiek orgaan (deputatie; minister; niet bij een ambtenaar.

Wie een huis koopt waar een vergunning voor ontbreekt, moet zich keren tegen de verkoper die een gebrekkige zaak heeft verkocht.

Tenzij U bedoelde dat een notaris een ambtenaar is; dat is niet zo.

Als een gemeente een stuk van haar bezit wil verkopen, moet ze het eerst onderbrengen in haar privaat domein: m.a.w. er mag geen openbaar nut meer zijn voor dat perceel.

Dan moet de gemeente bereid zijn te verkopen: de waarde zal worden bepaald door de Ontvanger van de Registratie.

Ik weet niet in welke gevallen de gemeente openbaar moiet verkopen; misschien mag ze kleine zaken ook onderhands verkopen.

De benaming "bouwgrond" bij het Kadaster is niets waard: elk stuk grond langs de straat werd vroeger zo ingeschreven.

Aangezien U toch een verkavelingsvergunning moet bekomen, stel ik voor dat U alles samen gaat bespreken met ... een ambtenaar of een gemeentellijke politicus.

Reclame

Terug naar “Kopen”