Beste ,
Ik twijfelde in welk subforum dit thuishoorde, daarom hier ....
Wij hebben enige tijd geleden een woning aangekocht met een bewerkte gevel. Op de dag van ondertekening compromis kwamen wij te weten dat deze gevel eigenlijk niet 'goedgekeurd' was. De woning ligt in 'parkgebied' en er mogen dus niet zomaar wijzigingen aan het uiterlijk van de woning aangebracht worden.
Wij hebben onmiddellijk een bijzondere clausule laten opnemen in de akte dat de verkoper zich er uitdrukkelijk toe verbindt op zijn uitsluitende kosten het nodige te zullen doen teneinde de regularisatie van voormelde werken te bekomen en hiervoor een aanvraag in te dienen uiterlijk binnen de maand te rekenen vanaf heden. Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat een eventuele schadevergoeding en/of administratieve boete enkel ten laste zal zijn van de verkopers, ter volledige vrijwaring van de kopers.
Gelet op de krappe deadline opgenomen in de akte, kwamen wij overeen dat de verkopers hiervoor moesten zorgen, maar wij niet aandringen op onmiddellijke regularisatie. Doorheen de maanden heb ik steeds gevraagd hoe de stand van zaken was qua regularisatie, maar geen reactie.
Tot op vandaag. Krijg ik de verkoper (BVBA - professioneel bedrijf dat opkoopt, renoveert en verkoopt) aan de lijn waarbij deze (op een nogal dwingende toon) zegt als het wel ok is om de een of andere 'pot' te openen.
Ik heb reeds gezegd dat men bij navraag zei dat een melding ok was geweest en er een regularisatie aangevraagd moest worden. De dienst meldde me dat men geen prioriteit aan dergelijke 'bouwovertredingen' gaf. Het is uiteraard wel wenselijk om administratief in orde te zijn. Daardoor deze clausule.
Ik sta op mijn strepen (en wil daarom niet moeilijk doen), maar verlang deze regularisatie op kosten van de verkoper.
Verkoper laat al uitschijnen geen 'extra' kosten te willen hebben aan de regularisatie. Indien de gemeente 'niet wil meegaan', wil de verkoper gewoon de bewerkte gevel in oorspronkelijke staat komen zetten (maw hogedrukreiniger erop ... er zitten nog 'glazen' tegels onder deze bezetting).
Ik heb duidelijk gemeld dat wij dit huis gekocht hebben omwille van het uitzicht en hij niet eenzijdig aan onze gevel mag komen. Hij heeft ook de akte ondertekend en moet weten wat hij heeft ondertekend.
Verkoper vindt dat ik de moeilijke partij momenteel ben. Terwijl ik steeds beleefd heb gevraagd hoe ver ze zaten met de regularisatie.
Kan hij dit zomaar opleggen?