Aansluitbaarheidsplicht nutsvoorzieningen

Archytas
Topic Starter

Aansluitbaarheidsplicht nutsvoorzieningen

#1 , 28 sep 2016 18:44

Beste,

Mijn vriendin en ik tekenden heel wat maanden geleden een compromis voor de aankoop van een woning in een verkaveling van zes loten. In principe wordt in november de akte verleden. Vandaag kregen we het nieuws van de ontwikkelaar dat hij van een andere koper gehoord had dat Infrax de plannen pas laat ontvangen had, er een uitbreiding dient te gebeuren en dit pas ten vroegste in maart 2017 zou kunnen gebeuren.

Ik begreep dit niet goed maar blijkbaar loopt de procedure zoals hieronder gevraagd bij navraag van Infrax. Verder heb ik in augustus zelf de nodige documenten bezorgd aan Infrax voor de aansluiting van het huis zelf op de voorzieningen van openbaar nut.

Ik lees op http://www.immospector.be/newsview.aspx ... 32&lang=nl het onderstaande over de aansluitbaarheidsplicht. Hier zal dus zeker niet aan voldaan zijn bij ondertekenen van de akte in november. De vraag is: kunnen wij schadevergoeding eisen gezien we pas 5 tot 6 maanden na verlijden van de akte kunnen verhuizen? Zoja, op welke grond? Een idee wat ik had was om onze lening te verschuiven naar begin april en de tussentijdse te betalen interesten te laten betalen door de projectontwikkelaar.

AANSLUITBAARHEIDSPLICHT:

Niemand mag in het Vlaams Gewest een grond in meerdere kavels splitsen om minstens één van die kavels te verkopen als bouwgrond, zonder verkavelingsvergunning. De verkavelaar krijgt vanaf nu de decretale verplichting om ervoor te zorgen dat alle in de verkaveling opgenomen loten kunnen aansluiten op alle voorzieningen van openbaar nut die vereist worden door het vergunningverlenende bestuursorgaan.

Volgens de memorie van toelichting wordt met de voorzieningen van openbaar nut, “onder meer” riolering, drinkwatervoorziening, gas, de elektriciteit, televisie, telefonie en ICT-diensten bedoeld.

PROCEDURE VERKAVELINGSAANVRAAG:

verkaveling moet eerst op gemeente worden aangevraagd.
Na goedkeuring van de verkavelingsaanvraag gaat dit naar Infrax. Infrax bezorgt een offerte aan de bouwheer voor eventuele uitbreidingswerken.
Na akkoord wordt er een factuur opgemaakt. Na betaling wordt de opdracht doorgestuurd voor uitvoering.

Groeten

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Kopen”