Beste forumleden,
Een vraag omdat ik het zelf niet meer weet en waarover ik graag echt duidelijkheid wens (al is het maar om voor mezelf een hoofdstuk af te sluiten):
- situatieschets: verkoop woning via makelaar -
. via email makelaar brengt koper 1 een bod uit op de woning.
. na telefonisch overleg met makelaar maakt makelaar tegenvoorstel verkoper per email over aan koper 1.
. makelaar laat per email weten dat koper 1 zijn akkoord geeft op het gestelde tegenvoorstel verkoper.
. verkoper licht een potentiële koper 2 in mbt bovenstaand akkoord. hierop geeft koper 2 te kennen zijn bod te verhogen.
. verkoper geeft dit hoger bod van koper 2 per email door aan zijn makelaar en schrijft hierbij dat de makelaar de verkoopovereenkomst mag afsluiten met koper 2.
. verkoper verneemt via makelaar per mail dat akkoord koper 1 op tegenvoorstel bindend is en bod koper 2 hierdoor niet geldig is, daar later uitgebracht dan akkoord tegenvoorstel door koper 1.
nu lees ik het volgende:
Het is niet omdat u een geldig bod hebt uitgebracht dat de verkoper het goed aan u moet verkopen. Als hij zich echter schriftelijk akkoord verklaart met uw bod, dan is er een belangrijke stap in de richting van een koopovereenkomst gezet. Vanaf dat moment hebben zowel koper als verkoper een aantal verplichtingen...
mijn vraag:
welk bod is juridisch geldig? Het akkoord van koper 1 op tegenvoorstel verkoper of het schrijven van de verkoper waarin wordt aangegeven dat de verkoopovereenkomst mag worden afgesloten met koper 2?
Reeds dank om jullie hierin te willen verdiepen. Ik zie jullie reacties met spoed tegemoet.