wat zou ik moeten betalen bij een herverkoop

tnt007
Topic Starter

wat zou ik moeten betalen bij een herverkoop

#1 , 24 jul 2015 12:32

eigendom gekocht in april 2014 voor 100.000€ met registratiekosten (groot beschrijf), notatiskosten en bankkosten (hypo en mandaat) uiteindelij 125.000€ betaald. toen was het appartement in erbarmelijke staat (kapot enkel glas ramen, afgekeurde/ afgesloten elektriciteit, beschimmelde badkamer, keuken van 1973)
ik heb 30.000 geinvesteerd (nieuwe ramen, nieuwe elektriciteit, nieuwe sanitaire leidingen, opnieuw betegelde en nieuwe keuken en nieuwe badkamer). Die 30.000 omvat facturen van aannemers maar soms gewoon facturen van materialen die in totaal 30.000 vertegenwoordigen
Ik heb het laten schaten door een onafhankelijke schatter (geen immo)
deze schat de venale verkoopswaarde van 200.000 en 210.000 €

Omdat de prijs wel aantrekkelijk lijkt denk ik eraan om het appartement te verkopen.

ik heb er nooit officieel gewoond, wel af en toe verbleven gedurende de werkzaamheden.
Is niet men enige of eigen woning. Is momenteel verhuurd.

kan ik 2/3 van de registratierechten terugvorderen => dus 2/3 van 10.000 is 6500 €

Moet ik ergens een boete betalen vanwege het opwaarderen van dit appartement. Heel kort door de bocht zou men kunnen zeggen: aangkocht voor 100 K en verkocht voor het dubbel maar uiteraard is het niet hetzelfde appartement meer en zijn er tal van kosten gemaakt.

Wie kan mij helpen om deze rekensom te vervolmaken. Wat houd ik net over indien ik effectief 200.000€ krijg?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
AUDAX

#2 , 28 jul 2015 06:36

Men kan in Uw geval niet spreken van boetes aangezien U 10% registratierechten heeft betaald.

Indien de bank een hypotheek genomen heeft zal deze bij doorverkoop moeten gelicht worden om voor 'vrij en onbelast' te kunnen verkopen.
Aan deze lichting zijn kosten verbonden. (niet overdreven)

U bent aan de bank interesten verschuldigd tot het terugbetalen van het kapitaal en eventueel een wederbeleggingsvergoeding wegens vervroegd terugbetalen van de lening.
Raadpleeg hiervoor uw kredietovereenkomst met de bank.

Wanneer men een gekochte eigendom binnen de twee jaar terug verkoopt, krijgt men 3/5 van de registratierechten terug, op voorwaarde dat men destijds bij de aankoop 10% registratierechten betaalde. Dit gebeurt niet automatisch, maar moet worden aangevraagd.

Voor de berekening van deze termijn, telt telkens de datum van het verlijden van de authentieke akte.

In Uw geval gaat het om 6000 euro. Let wel dit kan makkelijk 6-9 maanden duren na aanvragen door Uw notaris

Wanneer men een meerwaarde realiseert op een gebouwd onroerend goed en het kadert niet in een beroepsactiviteit en niet in een speculatief inkomen dan KAN de meerwaarde alsnog belast worden. (meerwaardebelasting)
Belastbare grondslag:
- aankoopkosten :de aankoopprijs mag nog worden verhoogd met de aankoopkosten of met een forfaitair percentage van 25 %.
- muntdepreciatie : de verhoogde aankoopprijs mag daarenboven nog verhoogd worden met 5 % per vol jaar berekend tussen de datum van verwerving en vervreemding.
- uitgevoerde werken :de werken die men heeft laten uitvoeren door een geregistreerd aannemer mogen bij de aankoopprijs worden geteld. (facturen)

De taxatie bedraagt 16,5 % (+ gemeentebelasting).

U kan dus mogelijks belast worden aan 16.5% op de meerwaarde die U realiseert op de verkoop van het appartement rekening houdend met de hierboven vermelde regels.

Het is sowieso raadzaam in het kader van een verkoop een notaris en/of boekhouder/fiscalist raad te plegen.

Reclame

Terug naar “Kopen”