Verkoop van eigen onroerend goed

rn112562
Topic Starter

Verkoop van eigen onroerend goed

#1 , 10 jul 2008 16:42

Stel dat ik de opbrengst van de verkoop van een eigen onroerend goed beleg in kasbons .
Blijven die kasbons in mijn eigen vermogen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kvk

#2 , 10 jul 2008 16:57

Ja, als u kan aantonen dat de middelen waarmee u de kasbons aangekocht hebt komen van de verkoop van een goed uit uw eigen vermogen. Maakt dit onroerend goed wel deel uit van uw eigen vermogen?
Ik denk dat dit misschien wel de belangrijkste vraag is die wij ons hierbij moeten stellen.

rn112562
Topic Starter

#3 , 10 jul 2008 17:07

Ja, als u kan aantonen dat de middelen waarmee u de kasbons aangekocht hebt komen van de verkoop van een goed uit uw eigen vermogen. Maakt dit onroerend goed wel deel uit van uw eigen vermogen?
Ik denk dat dit misschien wel de belangrijkste vraag is die wij ons hierbij moeten stellen.
Hoe kan ik aantonen dat de middelen komen van de verkoop van een goed uit mijn eigen vermogen ?

Reclame

kvk

#4 , 10 jul 2008 18:00

Als het vast staat dat het onroerend goed deel uitmaakt van uw eigen vermogen (o.a. aangekocht vóór huwelijk, indien o.a. gehuwd onder wettelijk stelsel), blijven alle goederen die je aankoopt met de opbrengst die je behaalt uit de verkoop van dat onroerend goed deel uitmaken van uw eigen vermogen. Vb. gelden uit verkoop OG wordt op een rekening geplaatst op uw naam. U gebruikt de gelden op die rekening voor aankoop kasbons. Aan de hand van rekeninguittreksels kan u aantonen dat u gelden van verkoop OG uit eigen vermogen hebt aangewend voor aankoop kasbons.

rn112562
Topic Starter

#5 , 11 jul 2008 01:34

Als het vast staat dat het onroerend goed deel uitmaakt van uw eigen vermogen (o.a. aangekocht vóór huwelijk, indien o.a. gehuwd onder wettelijk stelsel), blijven alle goederen die je aankoopt met de opbrengst die je behaalt uit de verkoop van dat onroerend goed deel uitmaken van uw eigen vermogen. Vb. gelden uit verkoop OG wordt op een rekening geplaatst op uw naam. U gebruikt de gelden op die rekening voor aankoop kasbons. Aan de hand van rekeninguittreksels kan u aantonen dat u gelden van verkoop OG uit eigen vermogen hebt aangewend voor aankoop kasbons.
Nu ga ik even naar ons echt probleem :
Hoe kunnen de kinderen aantonen dat de middelen , waarmee hun overleden gehuwde vader kasbons aankocht , komen van de opbrengst van de verkoop van eigen onroerend goed .
De kinderen beschikken niet over rekeninguittreksels .
Kunnen zij dit laten opzoeken en langs welke weg ?

kvk

#6 , 11 jul 2008 08:21

Ik kan u hier geen sluitend antwoord op geven, maar, werden de kasbons bij aangifte van de successie naar aanleiding van het overlijden van uw vader niet aangegeven als zijnde deel uitmakende van het eigen vermogen van uw vader? Hoe werden de kasbons aangegeven n.a.v. de successie?[/u]

wolf2

#7 , 11 jul 2008 19:20

Blijven die kasbons in mijn eigen vermogen ?
Ja.
Maar de opbrengst er van (interesten) komen in het gemeenschappelijk vermogen.
Er moet bewezen worden dat het DATzelfde geld is.
Bij de verkoop krijgt U van de notaris een cheque ==> komt op rekeninguittreksel. Dan alle uittreksels nagaan tot overlijden om aan te tonen dat het geld nog steeds dat geld is.
Uittreksels zijn 10 jaar lang beschikbaar; desnoods kopies (listing) vragen (tegen betaling).

Terug naar “Kopen”