Hallo!
ongeveer een jaar geleden kochten wij onze woning waarvan we wisten dat er bijgebouwen in de tuin, en 1 zijaanbouw (ook een soort afdak met spullen) in overtreding waren.
We hebben toen bij de gemeente geinformeerd en zouden hiervoor nooit beboet kunnen worden, wel zouden we in het slechtste geval alles moeten afbreken als er ooit klachten zouden komen.
Nu willen we graag dit jaar onze tuin onder handen nemen, dus heb ik bij onze gemeente (Oostmalle) geinformeerd wat de mogenlijkheden waren en wat blijkt? Er zouden geen bijgebouwen in de tuin mogen staan...
Volgens de medewerkster was er geen verschil tussen een bijbouw of een houten tuyinhuis, pergola oid.
Hierbij de uitleg van de bediende van ruimtelijke ordening:
Wat betreft uw mogelijkheden:
-Uw strook voor hoofdgebouwen kan worden uitgebreid langs de rechterzijde tot 4 meter van de rechterperceelsgrens, gelijk met de voorgevel en tot een diepte van 15 meter.
- zijtuinstrook (naast de woning) moet bouwvrij blijven.
- in de strook voor binnenplaatsen en tuinen (achter de woning) is er eerst een zone van 10 meter bouwvrij (= tot 25 meter uit de voorgevelbouwlijn). Daarna kunnen in principe bijgebouwen worden opgericht met een maximum oppervlakte van 5% van de perceelsoppervlakte (+/- 35m²). Jullie perceel ligt echter achteraan tegen een waterloop. Er is een verplichte ruimingszone van 5 meter waarin geen constructies mogen worden opgericht. Dit heeft als gevolg dat er op jullie perceel geen bijgebouwen kunnen worden toegestaan.
En bij vraag om meer inlichtingen over de definitie een bijbouw:
Achter de woning (volledige tuin (= 25 meter diepte bouwvrij 15m+5m)) kunnen spijtig genoeg geen bijgebouwen. Onder bijgebouwen verstaan we alle bovengrondse constructies zoals een tuinhuis, pergola, ….
Wat je bouwzone vast aan je woning betreft staan we, indien u wilt, graag persoonlijk te woord. Deze bouwzone had ik ingetekend in bijlage bij vorige mail.
Mijn vraag is dus:kan dit? Dat er effectief oin onze tuin geen enkel tuinhok of wat dan ook mag staan?
Verder vroeg ik me ook af of er een mogenlijkheid om toch te regulariseren of een wijziging van de 'situatie' aan te vragen?
Wij hebben een woning met mooie tuin gekocht in een wijk die initieel als sociale wijk werd gebouwd.
In elke tuin staan wel 1 of meerdere bijbouwen (waarbij sommige bijna als wooonunit kunnen dienen, maar die allemaal in overtreding staan. Kunnen we eventueel met de andere mensen van de wijk indien ze d at wensen de krachten bundelen?
Of hebben we gewoon pech?
Ik had ook gevraagd wat de gevolgen waren indien we toch een nieuw tuinhok of ene pergola zouden zetten maar daar kregen we geen antwoord op...
Als er iemand ons een tip of advies zou kunnen geven zou ik echt héél blij zijn8 Van bouwkunde en wetgeving weet ik jammer genoeg niets...
Mvg,