Regularistie onroerend goed

Comité Shit
Topic Starter

Regularistie onroerend goed

#1 , 02 jan 2015 17:10

Mag een onroerend goed waarvoor geen enkele rechtsgeldige stedenbouwkundige vergunning werd afgeleverd worden verkocht?
Dura lex, sed lex

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrechtS

#2 , 02 jan 2015 17:31

Gezien uw geschiedenis op dit forum vraag ik me af wat u bedoelt met 'geen rechtsgeldige stedenbouwkundige vergunning werd afgeleverd?'? Gaat dit weer over dat welbepaalde appartement van een welbepaalde advertentie? Daarvoor zult u terug moeten gaan naar het topic daarover, die antwoorden staan er zwart op een licht blauwe achtergrond heel duidelijk.

Hebt u het echter over een zonevreemde woning of een illegaal gebouwde woning los van dat vorig topic, dan is mijn antwoord:
Volgens mij mag men zulke eigendommen verkopen voor zover ze niet vallen onder regelingen als verplichting tot afbraak, verkrotting, onbewoonbaar verklaard... Want die speciale regelingen zullen hoogstwaarschijnlijk een eigen wetgeving rond verkoop hebben. Maar bij verkoop moet dan natuurlijk alles vermeld worden, dat het zonnevreemd/illegaal is. Pas dan kan de koper u als verkoper niet aanklagen voor bedrieglijke verkoop/verborgen gebreken. Maar weet wel dat zulke woningen veel minder waard zijn dan concurrenten met stedenbouwkundige vergunning (of regularisatie). U zal ook de kopers moeten duidelijk maken wat dat inhoud voor de woning. Zo is de kans klein dat ze een overdekt zwembad zouden kunnen aanbouwen, en is de kans groot dat als ze het afbreken ze niet zomaar een droomvilla gaan mogen bouwen...
Dus ik denk dat verkoop van zonevreemde/illegale woningen kan, maar dat er grote risico's zijn dat niemand het zou willen kopen en dat de kopers bij moeilijkheden alles uit de kast zouden halen om de verkoop ongedaan te maken en eventuele kosten op u te verhalen. Altijd dubbel voorzichtig zijn in zulke gevallen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jan 2015 17:40

Eigen ervaring ... grond is met gewestplannen agrarisch gebied geworden dus alles wat er staat in die zone ...zijn meer dan 10 woningen waaronder ook de originele hoeve.
Hebben allen een stedenbouwkundige vergunning ... er mag gebouwd worden edoch het gebouw dat er nu staat mag niet als krot aangemerkt worden. In dat geval vervalt de vergunning en wordt het terug landbouwgrond.
Er mag een nieuw gebouw opgetrokken worden in ons geval op de 'nieuwe' rooilijn met een maximum volume van 1000m³ voor alle gebouwen. Het oude gebouw dient dan wel na het bekomen van de bouwvergunning afgebroken te worden gezien op die plaats niet meer mag gebouwd worden.

Maar dat was dus een gebouw dat er mocht staan en dus ook nooit in overtreding heeft gestaan of staat.
Indien natuurgebied of kwetsbaar gebied is het iets totaal anders.

http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/In ... Zonevreemd" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/In ... d/Woningen" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Comité Shit
Topic Starter

#4 , 02 jan 2015 17:55

Het goed mag dus verkocht worden als bij de verkoop vermeld wordt dat het zonevreemd/illegaal is. Maar wat als de kopers de verkoopakte niet helemaal begrijpen wanneer de notaris deze voorleest?
Dura lex, sed lex

LeenW

#5 , 02 jan 2015 18:05

Het goed mag dus verkocht worden als bij de verkoop vermeld wordt dat het zonevreemd/illegaal is. Maar wat als de kopers de verkoopakte niet helemaal begrijpen wanneer de notaris deze voorleest?

Dan zouden ze beter niet tekenen.

Comité Shit
Topic Starter

#6 , 02 jan 2015 18:09

Maar wie begrijpt er nu al deze juridische termen?
Dura lex, sed lex

marc mortier

#7 , 02 jan 2015 18:10

De koper heeft steeds het recht "zijn" notaris naar keuze te betrekken bij de verkoop/aankoop. Kan een garantie zijn voor diegenen die onvoldoende vertrouwd (zouden) zijn met de juridische of andere terminologie. In mensentaal : de notaris moet alles klaar en duidelijk uitleggen, vooraleer de akte wordt ondertekend.
Mijn "bijvraagje" is : wat met de "compromis" ( die zonder notaris wordt opgesteld ) ?

LeenW

#8 , 02 jan 2015 18:10

U mag die notaris om uitleg vragen hoor, u betaalt hem er genoeg voor.

Comité Shit
Topic Starter

#9 , 02 jan 2015 18:14

De koper heeft steeds het recht "zijn" notaris naar keuze te betrekken bij de verkoop/aankoop. Kan een garantie zijn voor diegenen die onvoldoende vertrouwd (zouden) zijn met de juridische of andere terminologie. In mensentaal : de notaris moet alles klaar en duidelijk uitleggen, vooraleer de akte wordt ondertekend.
Mijn "bijvraagje" is : wat met de "compromis" ( die zonder notaris wordt opgesteld ) ?
Ja, daar had ik nog niet aan gedacht. Wat al de kopers de compromis niet 100% begrijpen?
Dura lex, sed lex

roharro
Juridisch actief: Ja

#10 , 02 jan 2015 18:19

Ja, daar had ik nog niet aan gedacht. Wat al de kopers de compromis niet 100% begrijpen?
Dan moeten ze hem niet ondertekenen.
Dat geldt voor eender welk contract.

Al eens afgevraagd hoe analfabeten en doofstommen dit moeten aanpakken?
Om dan nog niet te spreken van mensen zonder hersenen die domme vragen stellen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#11 , 02 jan 2015 18:30

Bij wet wordt ervan uitgegaan dat contractanten weten wat ze tekenen nadat ze op de geijkte wijze zijn ingelicht over de inhoud. Indien er dingen onduidelijk zijn of blijven is dat de verantwoordelijkheid van de ondertekenaars en van hen alleen.

LeenW

#12 , 02 jan 2015 18:31

Ik snap ook niet dat deze vragen gesteld worden, je gaat toch nooit iets ondertekenen als je de inhoud niet begrijpt?

Comité Shit
Topic Starter

#13 , 02 jan 2015 19:17

Niet iedereen is een bolleboos. Het zou door veel potentiële kopers op prijs worden gesteld mocht de meest noodzakelijke informatie eenvoudig worden meegedeeld nog vooraleer ervan een compromis sprake is. Vb. (geen) bouwvergunning afgeleverd
Dura lex, sed lex

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 02 jan 2015 19:28

Dat klopt en gelukkig is er deze website waar men tracht in menselijke taal juridische vragen te beantwoorden.
Maar zoals ik reeds dikwijls heb geschreven heel dikwijls krijgen we hier of in de realiteit niet direct het hele verhaal.
Zo kreeg ik,iemand op mijn dienst men een ordner vol met brieven over en weer ... een klein briefje achteraan ergens tussen was volgens hem niet van belang ... alleen was dat wel de sleutel tot de oplossing.
Ook ooit iemand gehad ie een steekwagentje vol ordners mee had en die verwachte dat we binnen het uur een antwoord op zijn vraag gingen geven ....en dan nog gratis...

Ik heb teveel zaken meegemaakt waar de WERKELIJKHEID iets totaal iets anders was dan wat persoon ons vertelde.

In veel gevallen heeft die persoon wel ZIJN waarheid maar is het toch niet DE waarheid laat staan het juridisch correcte.
Ik denk hier maar aan getuige X .... of notaris X...

Comité Shit
Topic Starter

#15 , 02 jan 2015 19:40

Bij wet wordt ervan uitgegaan dat contractanten weten wat ze tekenen nadat ze op de geijkte wijze zijn ingelicht over de inhoud. Indien er dingen onduidelijk zijn of blijven is dat de verantwoordelijkheid van de ondertekenaars en van hen alleen.
"op geijkte wijze". Wordt hiermee de wet bedoeld ?
Dura lex, sed lex

Terug naar “Kopen”