vaatwas verdwenen na aankoop huis

andre125
Topic Starter

vaatwas verdwenen na aankoop huis

#1 , 05 dec 2014 08:22

Een vraagje:

We kochten een tijd geleden een nieuwe woning, we kwamen overeen met de verkopers (zo werd het ook in de compromis en verkoopovereenkomst opgenomen) dat de vaatwas en het elektrisch fornuis inbegrepen waren in de verkoopprijs, waarde 750 euro.

Nu blijkt dat de vaatwas en het elektrisch fornuis verdwenen zijn, de verkopers hebben die blijkbaar toch niet laten staan en zeggen dat ze 750 euro gaan betalen (de waarde die overeengekomen was), kan ik niet eisen dat ze die terugbrengen? Voor 750 euro kan ik immers geen vaatwas en elektrisch fornuis kopen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
limelight

#2 , 05 dec 2014 08:31

Waren het losse toestellen of inbouw? Indien inbouw mochten ze die zelfs niet meenemen. Indien los... staat die overeenkomst op papier?

andre125
Topic Starter

#3 , 05 dec 2014 09:22

Het waren losse toestellen, maar het staat letterlijk in de verkoopovereenkomst dat ze moesten blijven staan en er was ook een waarde van 750 euro voorzien voor die 2 toestellen. De verkoper zegt nu, ja ik heb ze toch meegenomen maar ik betaal je de waarde er van ttz 750 euro.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 dec 2014 10:42

Volgens mij kan jij dat. Het waren losse toestellen, dus niet onroerend door bestemming, en hij betaalt u de overeengekomen waarde terug

Franciscus

#5 , 06 dec 2014 00:39

Er staat dat ze mee verkocht zijn voor een bedrag van € 750 ...dus het meenemen is volgens mij diefstal.

andre125
Topic Starter

#6 , 06 dec 2014 08:19

Ja, dat denk ik toch ook dat het diefstal is. Maar ja, de eigenaar zegt dat hij de 750 euro betaald heeft en dat was de prijs. Een advocaat inschakelen? Dat kan me meer kosten dan het zal opbrengen.

aceke

#7 , 06 dec 2014 09:47

Ga in de ikea een vaatwas en inductie plaat halen, is goedkoper en je hebt 5jaar waarborg

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Franciscus

#8 , 06 dec 2014 19:32

De goederen zijn verkocht staan in de akte.

sloeberken

#9 , 06 dec 2014 20:04

Een akte is een contract, dus zijn deze goederen van de koper. Ik zou verkoper in gebreke stellen met een AS dat u ofwel de goederen of de som van € 750 + in beide gevallen een schadevergoeding die gelijk staat met het gemis van deze toestellen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus

#10 , 06 dec 2014 20:39

Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

U hebt € 750 gegeven bij de aankoop maar goederen niet gekregen ==> u kan van verkoper € 1500 vragen wegen zich niet houden aan contract. 8_)

andre125
Topic Starter

#11 , 07 dec 2014 08:38

OK, bedankt voor de reacties!

Kingfisher

#12 , 15 dec 2014 03:45

Ik neem uw auto van uw oprit en laat een enveloppe achter met een bedrag dat ik beschouw als de marktwaarde. En dan zou dat geen diefstal zijn?!? De compromis is een bindende verkoopsovereenkomst, het eigendomsrecht gaat over vanaf het akkoord over goederen en prijs. Die vaatwaser en dat kookvuur zijn van u, ingebouwd of niet. U bent niet verpllicht akkoord te gaan met die 750€. Aangetend schrijven.

Terug naar “Kopen”