Tijdens mijn zoektocht naar een andere woonst zie ik een advertentie voor een appartement inclusief optionele garagebox. Op mijn vraag toont de makelaar mij het appartement en de aanpalende garagebox. Ik besluit tot de aankoop inclusief garagebox over te gaan en teken een compromis.
Bij de eigenkijke verkoop bij de notaris is er echter geen sprake meer van een garagebox. Tot mijn verbazing is deze in de verkoopakte vervangen door een ondergrondse staanplaats. Tijdens de discussie die daarover ontstaat blijkt dat de makelaar zijn zaken niet goed kende, niets afwist van de ondergrondse staanplaats en mij een willekeurige aanpalende garagebox getoond had, die helemaal niet te koop stond. Bij het opstellen van de compromis wordt de fout opgemerkt en rechtgezet, echter zonder mij hiervan te verwittigen met als gevolg dat ik nietsvermoedend die compromis getekend heb en de wijziging dus pas merk bij de eigenlijke verkoop. Vermits ik de garagebox als bergruimte wenste te gebruiken was de autostaanplaats voor mij geen optie. Ik heb de verkoop dus niet laten doorgaan en - op aanraden van de notaris - heb ik een advocaat aangesproken om deze zaak desnoods voor het gerecht uit te klaren.
Nu vertelt deze advocaat mij echter dat ik de makelaar niet aansprakelijk kan stellen voor misleidende informatie want ik heb geen contractuele band met hem. Ik kan enkel de verkoper dagvaarden en eisen dat hij de nietigverklaring van de compromis accepteert. Deze heeft echter geen enkele fout gemaakt en ik kan hem dus niets te verwijten. De makelaar daarentegen, die de schuld is van alle miserie gaat vrijuit.
Begrijpe wie begrijpen kan!