Een schets van de situatie:
Mijn vriendin en ik hebben een maand geleden een bod uitgebracht op bouwgrond, deze werd aanvaard. Enkele dagen later waren we op weg naar de verkopende notaris om een compromis te tekenen. Maar een uur voor de afspraak bij de notaris krijgen we de boodschap dat er een probleem boven water is gekomen. De verkavelingsakte is namelijk verlopen en moet opnieuw aangevraagd worden. Hierdoor is de compromis niet getekend die dag, maar hebben we wel ons geaccepteerd bod op de bouwgrond op papier ondertekend door de verkopers. De verkopers zijn ondertussen bezig met deze verkavelingsakte te vernieuwen. Hiervoor moet alles opnieuw opgemeten worden door een landmeter en het dossier ingediend worden bij de stad zodat deze een nieuwe akte kan leveren. Vorige week kregen we te horen dat een nieuwe compromis klaar ligt met opschortende voorwaarden ivm de verkavelingsakte.
Maar nu komt het probleem: de verkopers willen de kosten van de nieuwe verkavelingsakte in onze schoenen schuiven, terwijl wij ervan uitgingen dat bij de aankoop van bouwgrond deze toch in orde zou zijn en pas na het geaccepteerde bod hebben vernomen dat hiermee een probleem is.
Mijn vragen:
Is bouwgrond zonder een verkavelingsakte per definitie nog bouwgrond? (want we hebben wel op papier dat ons bod op de BOUWgrond geaccepteerd werd)
Kunnen de verkopers deze kosten dus zomaar doorschuiven?
Alvast bedankt,
Tim