[Hoe aanpakken] oude eigenaars willen jaar huren

JeroenB
Topic Starter

[Hoe aanpakken] oude eigenaars willen jaar huren

#1 , 18 jul 2014 21:39

Beste forumgangers

De huidige eigenaars van de woning die wij willen kopen, verhuizen omdat zij bouwplannen hebben.
De bouwgrond is gekocht maar de plannen moeten nog getekend worden en het huis moet nog gezet worden.

Zij zouden graag nog een jaar (maar duurt bouwen meestal niet langer?) blijven wonen en huur aan ons betalen.
Ondertussen zouden wij in onze huurwoning blijven.

Hoe pak ik dit het beste aan?
- Moet ik dit vermelden in de compromis?
- Moet ik de huurovereenkomst registreren?
- Moet ik een plaatsbeschrijving maken?
- Wat als de termijn van een jaar verschreden is?
- Hoeveel kost mij dat?
Stel dat ik 700 euro / maand vraag, hoeveel belastingen betaal ik daar dan op?

U ziet, veel vragen :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jul 2014 21:46

Ik zou vermijden dat er over een huur wordt gesproken. Dit geeft de oude eigenaars een aantal rechten die u hen liever niet geeft. Beter kan je spreken over bezetting en een bezettingsvergoeding vragen. Dit wordt normaal gezien ook in de compromis ingeschreven en zal worden toegevoegd aan de aankoopprijs van het huis om de registratierechten te berekenen. Maw als u groot beschrijf heeft dan ontvangt u 12x700=8400 en zal u dus 840 extra registratierechten betalen.
Als de termijn van een jaar voorbij is kan u in geval van nood gemakkelijker overgaan tot een gedwongen uitzetting doordat er bezetters in het huis zitten en geen huurders.

Turaki

#3 , 18 jul 2014 21:49

Ook meteen in compromis en akte laten opnemen dat u, na het verstrijken van de afgesproken termijn, op eenvoudig vertoon van de akte op kosten van de vorige eigenaars een deurwaarder mag inschakelen om hen uit te zetten, zonder dat u langs de rechtbank moet passeren. Uw notaris weet normaal wel hoe deze clausule op te stellen.

Reclame

JeroenB
Topic Starter

#4 , 18 jul 2014 21:57

Ik zou vermijden dat er over een huur wordt gesproken. Dit geeft de oude eigenaars een aantal rechten die u hen liever niet geeft. Beter kan je spreken over bezetting en een bezettingsvergoeding vragen. Dit wordt normaal gezien ook in de compromis ingeschreven en zal worden toegevoegd aan de aankoopprijs van het huis om de registratierechten te berekenen. Maw als u groot beschrijf heeft dan ontvangt u 12x700=8400 en zal u dus 840 extra registratierechten betalen.
Als de termijn van een jaar voorbij is kan u in geval van nood gemakkelijker overgaan tot een gedwongen uitzetting doordat er bezetters in het huis zitten en geen huurders.
Lanox

Bedankt voor de tip! Ik had nog nooit van een bezettingsclausule en de bijhorende vergoeding gehoord.
  • Het huis staat aan klein beschrijf (+ eerste aankoop...) dus het zou over 5% gaan?
  • Staan de prijzen van zo'n vergoeding vast of mogen wij die - in onderling overleg, natuurlijk - zelf kiezen?
  • Die 840 euro (of 420 in dit fictieve voorbeeld) zijn de enige belastingen die wij extra zullen moeten betalen?
    - en toch krijgen wij maandelijks 700 euro op de rekening gestort?
Sorry voor de vele vragen
maar dit is nieuwe materie voor mij :D

JeroenB
Topic Starter

#5 , 18 jul 2014 22:05

Ook meteen in compromis en akte laten opnemen dat u, na het verstrijken van de afgesproken termijn, op eenvoudig vertoon van de akte op kosten van de vorige eigenaars een deurwaarder mag inschakelen om hen uit te zetten, zonder dat u langs de rechtbank moet passeren. Uw notaris weet normaal wel hoe deze clausule op te stellen.
Dat Turaki

bovenstaande zin druk ik zeker af :)

Lopen wij best langs een notaris om een waterdichte compromis te laten opstellen of durven we dit zelf doen op basis van voorbeelden die op het internet rondslingeren?

Jeroen

Turaki

#6 , 19 jul 2014 00:21

Compromis laat u door de notaris opstellen, dit behoort tot zijn takenpakket en kost u niets meer.
[*]Die 840 euro (of 420 in dit fictieve voorbeeld) zijn de enige belastingen die wij extra zullen moeten betalen?
- en toch krijgen wij maandelijks 700 euro op de rekening gestort?[/list]
Normaal betaalt u registratie op de minprijs voor kosteloze bezetting door de vorige eigenaars, als deze echter een vergoeding betalen is er geen minprijs, en moet u hierop ook geen registratie betalen. De vergoeding neemt u gewoon op in uw inkomsten, en wordt verrekend in uw jaarlijkse belastingbrief.

Vergoeding mag u trouwens zelf (in overleg) kiezen, maar als u deze te laag neemt zal de registratie ervan uitgaan dat het tekort in min gebracht is bij de aankoopprijs, en zal u hierop (het tekort volgens hen) nog registratie moeten betalen.

Terug naar “Kopen”