aankoop woning

gilisjochen
Topic Starter

aankoop woning

#1 , 27 mar 2014 09:57

Hallo,

Net geregistreerd en meteen een hele boterham…
Sorry hiervoor maar momenteel loopt de situatie hier een beetje geweldig uit de hand.
Hieronder mijn verhaal zo kort mogelijk gehouden, ik hoop dat iemand mij kan helpen aangezien ik totaal geen raad meer weet.

In juni vorig jaar heeft mijn vriendin een nieuwe woning gekocht.
Meteen vanaf het begin ging het eigelijk al fout met de makelaar.
Kwam te laat of dronken op de afspraken.
Een bod waar mijn vriendin mee akkoord ging wees hij af wegens te weinig.
Nadien zei hij de hele tijd dat er kandidaat-kopers geweest waren en een bod gingen doen, maar zei nooit hoeveel, hij nam de beslissingen.
In goed vertrouwen had mijn vriendin hem de sleutel gegeven en was zelf niet aanwezig bij de kandidaten.
Mijn vriendin is alleen komen kijken naar de woning die ze gekocht heeft.
Ook weer in goed vertrouwen.
Tijdens de koopovereenkomst bij de notaris moest het attest voor de electriciteit overhandigd worden.
De makelaar zei dat dit nog in de auto lag en wel ging geven bij het buitengaan.
Nadien blijkt dat het attest bij hem thuis lag, is opgestuurd met de post en niets is in orde van electriciteit.
De makelaar zelf…
Er was, ook weer in goed vertrouwen, gezegd dat hij een paar buxusen kreeg uit de tuin van men vriendin haar nieuwe woning.
Normaal doe je zoiets als makelaar niet maarja
Was overeengekomen dat hij ze tegen 1 november zou krijgen.
Begin oktober stond hij hier, wilde absoluut zijn planten hebben en dreigde met een deurwaarder zelfs.
Mijn vriendin wist niet goed wat doen dus heeft hem maar laten begaan, samen met zijn vrouw heeft hij hier dus de planten uitgehaald.
Hij was ook lastig dat hij de goudvissen uit haar vorige woning niet kreeg.
De gebreken aan het huis blijven opstapelen.
Blijkt dat de vorige eigenaar de electriciteit zelf gedaan heeft, niets is goed, gisteren een kortsluiting gehad.
Er ligt zelfs electriciteit onder de afvoer van de spoelbak, de spoelbak zelf de afvoer is ook niet in orde.
De hele grond onder de tuin zit vol afval, glas, bestek, stenen….
Vorige eigenaars zijn blijkbaar nooit naar het containerpark geweest.
Dit zijn zaken die je onmogelijk kan controleren tot ze stuk gaan.
Natuurlijk heeft mijn vriendin fouten gemaakt, maar ze was alleen en je koopt niet elk jaar een nieuwe woning…..

Kort gezegd, de kosten en stukken blijven opstapelen, de makelaar reageert niet meer. Hij wist van de gebreken.
Het oude huis van mijn vriendin is ineens voor een belachelijk laag bedrag verkocht, de makelaar zelf heeft geen enkele moeite gedaan.

Resultaat is dat de situatie compleet uit de hand loopt, mijn vriendin ziet het ook helemaal niet meer zitten, overal blijven stukken opduiken.
De fut is er compleet uit.
Zij is gewoon gigantisch opgelicht.

Is er iets wat hiertegen nog gedaan kan worden?
Waar kan ik terecht om meer info te krijgen?
Zou het de moeite zijn om hier een rechtszaak over te beginnen?
Kan hier schadevergoeding voor gevraagd worden?

Van een makelaar verwacht ik meer professionaliteit dat wat er in dit geval gebeurt is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
klusser F

#2 , 29 mar 2014 19:39

Hoi Gilisjochen,

Je verhaal is nogal verwarrend, als ik eerlijk mag zijn.. :wink:

Als ik het goed begrijp heeft je vriendin een huis verkocht en een ander gekocht, beide via dezelfde makelaar ?
Die makelaar beslist zelf of een bod op het huis van je vriendin aanvaard mag worden ??!
Diezelfde makelaar heeft het huis van je vriendin nu aan een belachelijk lage prijs verkocht?? Hoe is dat dan in zijn werk gegaan? Je vriendin moet dat dan toch ondertekend hebben..?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mar 2014 20:02

Is deze makelaar aangesloten bij het BIV?

Reclame

Oude Belg

#4 , 30 mar 2014 12:42

Tijdens de koopovereenkomst bij de notaris moest het attest voor de electriciteit overhandigd worden.
De makelaar zei dat dit nog in de auto lag en wel ging geven bij het buitengaan.
Nadien blijkt dat het attest bij hem thuis lag, is opgestuurd met de post en niets is in orde van electriciteit.

De gebreken aan het huis blijven opstapelen.
Blijkt dat de vorige eigenaar de electriciteit zelf gedaan heeft, niets is goed, gisteren een kortsluiting gehad.
Er ligt zelfs electriciteit onder de afvoer van de spoelbak, de spoelbak zelf de afvoer is ook niet in orde.
De hele grond onder de tuin zit vol afval, glas, bestek, stenen….

Kort gezegd, de kosten en stukken blijven opstapelen, de makelaar reageert niet meer. Hij wist van de gebreken.
Het oude huis van mijn vriendin is ineens voor een belachelijk laag bedrag verkocht, de makelaar zelf heeft geen enkele moeite gedaan.

Is er iets wat hiertegen nog gedaan kan worden?
Waar kan ik terecht om meer info te krijgen?
Zou het de moeite zijn om hier een rechtszaak over te beginnen?
Kan hier schadevergoeding voor gevraagd worden?
Bij verkoop is een elektriciteitsattest vereist. Echter : de elektriciteit moet niet in orde zijn... Je zou een kans maken als er verborgen gebreken zouden zijn. Een verborgen gebrek houdt echter onder meer in dat de verkoper doelbewust de gebreken verborgen heeft. Ik vrees dat een proces weinig zin heeft.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Kopen”