Registratierechten betalen bij verval van akte

sunreezer
Topic Starter

Registratierechten betalen bij verval van akte

#1 , 30 sep 2013 13:40

Vorige week heb ik een compromis getekend waarbij de akte ergens in januari vervalt.
Ik ga gebruik maken van een sociale lening, maar het geld voor dit jaar is op dus volgens de plaatselijke directeur van de maatschappij zal die lening ten vroegste in maart 2014 in orde komen.
Uiteraard zal de akte vervallen zijn alvorens ik mijn lening in orde krijg.

Ik ben deze ochtend dan naar het notariaat geweest en daar wisten ze me te vertellen dat wanneer ik bij het vervallen van de akte mijn registratiekosten betaald heb ik daarna nog gerust de tijd kan nemen om te wachten op die lening. Dit klinkt me wel nogal ongewoon daar de verkoper dan in het slechtste geval nog maanden op zijn geld zou kunnen wachten.

Klopt dit wel degelijk wat ze bij het notariaat gezegd hebben? Kan ik na het vervallen van die akte nog gerust twee maand wachten op mijn lening?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 30 sep 2013 13:47

Inderdaad, in principe klopt het dat wanneer de registratierechten betaald zijn (binnen de 4 maanden) de akte gerust wat later kan getekend worden.
Maar in dat geval zou ik je verkoopsovereenkomst er even bij nemen:
In veel overeenkomsten staat namelijk een schadevergoeding voorzien. Wanneer de koper binnen de x maanden (termijn staat in de compromis vermeld - indien niets vermeld 4 maanden) de koopsom niet betaald heeft, heeft de verkoper recht op een percentage schadevergoeding.

Mogelijks staat er zelfs een opschortende voorwaarde in de verkoopsovereenkomst.

Kijk dus best eens na wat er precies in de compromis vermeld is...

sunreezer
Topic Starter

#3 , 30 sep 2013 15:19

Ik zal mijn compromis nog eens goed doornemen, maar in het slechtste geval zou ik dan een maand over tijd zijn.

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 sep 2013 15:24

In het slechtste geval kan de verkoper de koop terug intrekken en van u een schadevergoeding eisen. Ik zou hier niet te licht over gaan met te stellen dat u "maar" een maand over tijd zou zijn.

sunreezer
Topic Starter

#5 , 30 sep 2013 15:38

Ik volg gewoon de raad van het notariaat op, zelf ben ik totaal niet op de hoogte van die zaken.
Als het notariaat me gerust stelt, waarom zou ik me dan zorgen moeten maken?

Lanox

#6 , 30 sep 2013 15:44

Ik volg gewoon de raad van het notariaat op, zelf ben ik totaal niet op de hoogte van die zaken.
Als het notariaat me gerust stelt, waarom zou ik me dan zorgen moeten maken?
Het notariaat had u al gerust gesteld en toch komt u nog bevestiging zoeken op dit forum. Ik denk dat u deze laatste vraag dus zelf al beantwoord heeft.

Zonder de inhoud van het compromis te kennen kunnen we van hieruit u weinig extra info geven. Veel hangt immers af van wat in de compromis staat. MAAR als er in de compromis een uiterste datum staat waarop de akte verleden moet zijn, dan is het zeer naïef om te geloven dat u dit zomaar kan negeren zonder verdere (voor u negatieve) gevolgen.

mava105

#7 , 30 sep 2013 16:11

Speek er gewoon met de verkoper over. Het is hij uiteindelijk die beslist of hij uw alsnog wil verkopen met enige vertraging, of de verkoop helemaal opschorten met alle gevolgen van dien. Een notaris kan hier NIETS aan veranderen, alleen maar raad geven.

Terug naar “Kopen”