echtscheiding

evillord
Topic Starter

echtscheiding

#1 , 22 apr 2013 16:22

In't kort:

Huis gekocht in mei 2011
scheiding via OET en wordt half juli 203 officieel.
Mijn domicilie staat nu ergens anders.

Krijg net bericht omdat ik weg gegaan ben (huis is in overdeeldheid en er wordt door elke de helft van alle lening enz betaald). zij mocht er blijven wonen omdat we samen 1 kindje hebben en zij 2 uit een vorige relatie vond ik da fair...

dat ik alleen de boete + verschil van klein naar groot beschrijf moet betalen (rond 8000 euro)

Klopt dit? tenslotte zijn we nog alle 2 eigenaar en staat mijn domicilie wel ergens anders.

En wanneer mag ik mij verwachten aan dit cadeautje?

Groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 apr 2013 17:02

Er is nogal wat rechtspraak die aanvaardt dat echtscheiding overmacht uitmaakt waardoor het verlaagd registratierecht behouden blijft (art. 60, derde lid, Wetboek registratierechten).

Schrijf dus de ontvangen aan waarbij u deze overmacht bewijst. Desnoods dient u een verzoekschrift in bij de fiscale rechtbank. Dit kan zonder advocaat.

evillord
Topic Starter

#3 , 22 apr 2013 17:34

Ook als dit om een oet gaat?

Ik dacht te verstaan dat dit alleen bij niet oet scheidingen geldig was.

Groeten

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 apr 2013 18:15

Ik zie niet in waarom de wijze waarop de echtscheidingsprocedure gevoerd wordt van invloed zou kunnen zijn.

Het hof van beroep van Gent - Arrest dd. 18 november 2008 - Rol nr 2007/AR/2292 oordeelde:
Te dezen kan overmacht wel worden aanvaard. Het is moeilijk aanvaardbaar dat de fiscus de kopers zou verplichten zich samen te laten domiciliëren, wanneer iedere affectieve relatie ontbreekt. Het zou onredelijk zijn te eisen dat in de aangekochte woning wordt gewoond wanneer iedere band tussen de samenwonende personen teloor is gegaan.

Terug naar “Kopen”