Immokantoor doet lastig bij koop huis...

Klaartje
Topic Starter

Immokantoor doet lastig bij koop huis...

#1 , 30 okt 2007 15:48

Beste,
2weken geleden op dinsdag zijn we gaan kijken naar een huisje om te kopen. Na onze vorige flater (zie andere topic) waren we wel op onze hoede en lieten ons niet snel tot een compromis opdringen. Maar na een lang gesprek hebben we het uiteindelijk toch getekend, met opschortende voorwaarden van een lening...

Na 3 à 4 dagen te laten bezinken zouden we het toch niet willen doen, te ver van familie en winkels etc, en er is geen tuin aan en we hebben twee honden. We waren al naar 3 banken geweest, en alle drie de banken hadden ons een lening geweigerd. In principe geen enkel probleem, dus alles was in orde om de compromis te laten annuleren. Laat ik dit weten aan ons immokantoor, beginnen die vanalles te zeggen en te doen dat ik nog meer banken moet aflopen en dergelijke, en dat zij wel iemand zouden bellen. Alé ja, ik had zoiets van 3 banken hebben al geweigerd, het zou moeten lukken... Nu belt die madam mij net, dat ze "goed" nieuws had, want dat die bank de lening wel wil goedkeuren!!! Maar wij kunnen dat zeker en vast niet af! We hebben bewijs van drie banken dat we het niet aankunnen (wel sommige geschreven), dus in principe kunnen we zonder meer de compromis annuleren.

Maar nu heeft het immokantoor dus wel een bank die het wil goedkeuren!

Nu is mijn vraag of we de compromis nu nog kunnen laten annuleren? Zal het immokantoor niet in de tegenaanval gaan met de verdediging dat zij een bank hebben die de lening wél wil goedkeuren?

Ik weet echt niet meer wat te doen... De compromis loopt nu nog tot 5 november en is al eens een week verlengd (origineel getekend op 16 oktober) met het feestdagweekend zijn de meeste banken en ook dat immokantoor gesloten...

ik kan maar een ding niet meer zeggen: help !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 30 okt 2007 20:07

Je begint nu toch echt wel met de mensen hun voeten te spelen hoor. Al eens nagedacht hoe die verkopers zich daarbij moeten voelen?

In ieder geval: zelfde raad als vorige keer: probeer contact te krijgen met de eigenaars en met hen iets te regelen. Speel het eerlijk en neem je verantwoordelijkheid op.

Uit je relaas 'vrees' ik voor jullie dat jullie een immokantoor hebben getroffen dat jullie onbezonnenheid doorziet en daar geen medelijden mee heeft. Dus lijkt het mij nog de enige kans om tot een minnelijke schikking te komen, om eens te polsen hoe de verkopers (dus de huidige eigenaars) daartegenover staan.

Tope

#3 , 31 okt 2007 09:04

Nav Uw eerste bericht heb ik hard lachen, maar nu moet ik nog veel harder lachen… Wie stoot zich nu twee keer aan dezelfde steen?
Voor zover ik kan opmaken uit de twee cases (ik heb de vorige 'aankoop' ook gevolgd!) betreft het hier twee impulsieve, 'kwetsbare' mensen die duidelijk begeleiding nodig hebben om te voorkomen dat ze gestrikt worden door een meedogenloos immokantoor.

Ik word eerder triest van zulke verhalen.

Reclame

dirk berden

#4 , 31 okt 2007 10:08

Dag Tope, wanneer dit echte feiten mochten betreffen, heb je natuurlijk overschot aan gelijk. Maar ik geloof hier niets van. Het is toch duidelijk dat we hier te maken hebben met de ene of de andere grapjas. Deze verhalen zijn gewoon te belachelijk om waar te zijn.

Anderzijds weet ik ook wel dat vastgoedmakelaars enkel en alleen hun commissie voor ogen hebben. En natuurlijk weet ik ook dat vastgoedmakelaars zich trachten te verrijken door de eigendommen van een ander te verkopen, verhuren of beheren (iets wat de eigenaar gemakkelijk zelf kan doen). En dat een dergelijk beroep een goede 10 jaar geleden nog niet bestond en dat ze zich ondertussen trachten te associëren met advocaten en notarissen, was me ook al duidelijk. Maar dat het nu zo’n boemannen zouden zijn, dat geloof ik niet…

dieke

#5 , 31 okt 2007 10:33

Nav Uw eerste bericht heb ik hard lachen, maar nu moet ik nog veel harder lachen… Wie stoot zich nu twee keer aan dezelfde steen?
Voor zover ik kan opmaken uit de twee cases (ik heb de vorige 'aankoop' ook gevolgd!) betreft het hier twee impulsieve, 'kwetsbare' mensen die duidelijk begeleiding nodig hebben om te voorkomen dat ze gestrikt worden door een meedogenloos immokantoor.

Ik word eerder triest van zulke verhalen.
Ik kan daar ook triest van worden, maar je vergeet hier 1 belangrijke speler: de eigenlijke verkoper. Het zijn altijd maar de kopers die ocharme erin geluisd worden etc etc. Maar de eigenlijke verkopers die zulke kopers aan de hand krijgen, daar is precies heel wat minder mededogen voor. Geloof me vrij, die kant van het verhaal is evenmin plezant.

dirk berden

#6 , 31 okt 2007 11:06

Heel simpel. De eigenlijke verkoper zit lekker thuis en is zich van geen kwaad bewust. Het is het immokantoor dat de bemiddeling inzake verkoop waarneemt. Wat heeft de eigenlijke verkoper nu met dit verhaal te maken? Helemaal niets!

dieke

#7 , 31 okt 2007 12:27

Heel simpel. De eigenlijke verkoper zit lekker thuis en is zich van geen kwaad bewust. Het is het immokantoor dat de bemiddeling inzake verkoop waarneemt. Wat heeft de eigenlijke verkoper nu met dit verhaal te maken? Helemaal niets!
Zo gauw er een compromis getekend is, is de eigenlijke verkoper erbij betrokken. Ik heb nog nooit geweten dat een immomakelaar in naam van een verkoper zou tekenen.

dirk berden

#8 , 31 okt 2007 18:24

[edited door de webmaster] De verkoop is reeds voltrokken van zodra koper en verkoper (in casu de makelaar) een akkoord hebben mbt de zaak en de prijs, zelfs indien dit akkoord slechts mondeling is (art. 1583 B.W.). De verkoopcompromis geldt dus als bewijs van de verkoop.

dieke

#9 , 31 okt 2007 19:11

Beste dirk

Het staat u vrij gewoon niet te antwoorden op wat ik poneer. Het staat u echter niet vrij mij persoonlijk te beledigen.

Indien u verder het bericht van TS goed gelezen had, wist u dat er reeds een compromis bestaat.

Ik zou ook nog kunnen verdergaan door te zeggen dat het allemaal niet zo simpel is als u beweert ivm het moment waarop een koop van een onroerend goed acht gesloten te zijn. Indien u meent het op dat vlak beter te weten dan mijn gehaaide advocaat die ons niet veel hoop geeft met de kopers die wij momenteel 'aan de hand' hebben en die na een telefonisch bod dit zelfs schriftelijk, per e-mail, bevestigden met vermelding van al de nodige gegevens, staat het u meer dan vrij mij daarover op de hoogte te brengen.

dirk berden

#10 , 31 okt 2007 20:28

Voor de goede orde kan ik u meedelen dat ik enkel de bedoeling heb om de problemen in hun juiste context te plaatsen. Daarbij baseer ik mij in eerste instantie op de terzake fungerende wetgeving. Immers, niemand heeft iets aan ‘praatjes’ of ‘van horen zeggen’.

In het daglicht van een verkoop, is een notariële akte slechts een formaliteit. Alles staat of valt bij het akkoord over ‘de zaak’ en ‘de prijs’. (Art. 1583 B.W.: “Hij is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.”) Wanneer dit akkoord dan nog eens bekrachtigd wordt door een compromis, is het hek helemaal van de dam.

De rechter kan dit maar moeilijk onder de mat vegen!

Wat uw huidige raadsman hierover denkt of zegt, is voor zijn rekening. In elk geval is het zo dat ik in uw geval wel van wanten zou weten.

Klaartje
Topic Starter

#11 , 05 nov 2007 20:39

Ik betreur het dat sommige personen m'n verhaal niet willen geloven, ik kan alleen maar zeggen dat het waar is, wat jullie ervan denken kan me niet meer schelen... Ik zocht hier gewoon wat hulp, meer niet... Als jullie enkel beledigingen en dergelijke kunnen afvuren, dan ben ik niet triestig, maar jullie...

Ondertussen is alles zo goed als opgelost, we hebben papieren van 4 verschillende banken (die bank die eerst ok zei, heeft teruggekrabbeld) en we hebben de kantoorverantwoordelijke van het immokantoor achter ons staan. Zij heeft ons zelf gezegd dat het onverantwoord is om met onze lonen het huis te kopen. Ik heb die ook op papier laten zetten. Woensdag hebben we een afspraak samen met de verkopers, zij kennen ook het hele verhaal, zodat we samen de compromis kunnen annuleren. Ze hebben ook via de behandelende consulent een voorstel tot huren gedaan, met dan de afspraak om na een jaar het huis te kopen, maar we hebben al laten weten dat we hiervan afzien...

Nu afwachten wat ons gesprek woensdag oplevert...

Eddy

#12 , 06 nov 2007 12:34

Zo zie je maar, dat immokantoren best heel redelijk zijn en dat je bij een volgende gelegenheid om een huis te kopen misschien beter zelf ook een makelaar neemt, trouwens ik zelf zou steeds een makelaar nemen, zowel bij verkopen als kopen, men moet bedenken, wat het brede publiek niet weet, dat als er dan iets fout loopt de makelaar mede verantwoordelijk is en door de rechter als professionel beschouwd.

Terug naar “Kopen”