Dag Hilde
Met alle sympathie voor uw situatie (ben ook verkoper van mijn huis, ik weet dus wat het is), denk ik niet dat u iets kan beginnen tegen die makelaar. Zolang jullie niet contractueel zijn overeengekomen dat de woning binnen x-aantal tijd zou verkocht raken aan x euro, met schadevergoeding tot gevolg indien hieraan niet zou voldaan worden, is er niets aan te doen.
U kan echter wel, indien u dat wenst, contact opnemen met BIV en aan hen uw verhaal doen. Het enige wat u daarmee eventueel kan bereiken is een berisping van die makelaar (indien die bij BIV aangesloten is) en heel misschien een kleine geste naar u toe, maar of dat allemaal de moeite is, betwijfel ik. Ik denk dat u beter uw energie stopt in het opmaken van advertenties etc. (www.biv.be)
Succes nog met de verkoop!
Uit ervaring weet ik dat er inderdaad, gelukkig maar, met dat nieuwe KB van 1/2/07 heel wat veranderd is, zodat een verkoper meer rechten heeft wanneer hij zijn onroerend goed verkoopt via makelaar. Die rechten houden echter niet in dat verkoper kan eisen van een makelaar dat het goed binnen x aantal tijd verkocht raakt, tenzij iets dergelijks contractueel werd bedongen. (en dan nog, lijkt mij zulke contractbepaling op zijn minst moeilijk liggen, gezien de aard van de vastgoedmarkt, maar dat is iets anders)Dag Hilde
Met alle sympathie voor uw situatie (ben ook verkoper van mijn huis, ik weet dus wat het is), denk ik niet dat u iets kan beginnen tegen die makelaar. Zolang jullie niet contractueel zijn overeengekomen dat de woning binnen x-aantal tijd zou verkocht raken aan x euro, met schadevergoeding tot gevolg indien hieraan niet zou voldaan worden, is er niets aan te doen.
U kan echter wel, indien u dat wenst, contact opnemen met BIV en aan hen uw verhaal doen. Het enige wat u daarmee eventueel kan bereiken is een berisping van die makelaar (indien die bij BIV aangesloten is) en heel misschien een kleine geste naar u toe, maar of dat allemaal de moeite is, betwijfel ik. Ik denk dat u beter uw energie stopt in het opmaken van advertenties etc. (www.biv.be)
Succes nog met de verkoop!
Uit het relaas van partij Verjans maak ik op dat de makelaar een aantal afspraken niet nakomt. In dat geval kan partij Verjans wel degelijk aanspraak maken op een schadevergoeding. Het nieuwe Koninklijk Besluit dat op 1 februari 2007 in werking getreden is voorziet immers ook in een principe van wederkerigheid waarbij de makelaars en consumenten hun rechten kunnen doen gelden. Komt een van de twee partijen het exclusieve contract niet na, dan heeft de andere partij recht op een schadevergoeding!
De praktijk leert dat wanneer wij het contract met de makelaar nalezen en betrokkene onderwerpen aan een ondervraging nog tal van andere tekortkomingen aan de oppervlakte komen gaande van het niet afleveren van het verplicht maandelijks rapport over de werkzaamheden van de makelaar tot het niet voeren van de overeengekomen reclame voor het kwestieuze goed.