#1 , 08 okt 2012 14:51
De kopers zijn reeds 2x ter plaatse gekomen, mondeling hadden we een akkoord over de prijs. Hierbij meldden ze mij dat ze van hun bank slechts tot een bepaald bedrag mochten gaan, we zijn de prijs dan ook overeengekomen aan dat bedrag.
Zij hebben schriftelijk hun bod bevestigd per mail, waarop ik reageerde met een akkoord.
Er volgde nog een conversatie van een 4-tal mails over de compromis en notaris, om alles af te spreken infeite.
Hierbij zijn onze 4 namen duidelijk zichtbaar, alsook de prijs + overeengekomen inbegrepen huishoudtoestellen.
Onze notaris heeft daarna een compromis opgemaakt dat goedgekeurd werd door hun notaris, waardoor het louter een kwestie was van een datum om de compromis te ondertekenen.
Alle attesten waren in orde.
Plotseling krijg ik dit weekend een heel korte email waarin staat dat men het huis niet kan kopen omdat men geen lening kan krijgen van de banken.
Ik geloof hier helemaal niets van, gezien het niet eens om zo een groot bedrag gaat, en die mensen allebei al een hele tijd fulltime gaan werken. Ondertussen huren ze een huis.
Het kan toch niet dat een koppel, zonder schulden, een lening geweigerd krijgt van 200.000€?
Volgens mij liegen ze hierover omdat ze zich bedacht hebben over het huis.
Als ik voorstel om naar mijn bank te gaan (ik ken de bediende redelijk goed) om daar eens te gaan luisteren voor een lening, krijg ik geen gehoor.
Hoe sterk sta ik in mijn schoenen als ik hiermee naar een advocaat ga, om de aankoop te eisen of een schadevergoeding van 10%?
Ik heb enkel een aankoopbelofte per email zonder opschortende voorwaarden, de compromis heeft men dus niet getekend.