Huis gekocht, problemen met verkopers

Miebel
Topic Starter

Huis gekocht, problemen met verkopers

#1 , 21 mei 2012 16:24

Jah, ik heb ondertussen op elk gedeelte al gepost, ik denk dat ik "ongeluk" aantrek ofzo :)

Nu hebben wij half februari een huis gekocht.
De akte verlijdt op 15 juni om 11, en om half 12 hebben we de sleutel en is het van ons.
De einddatum is 16 juni.

Wij hebben onze taak gedaan, en ons huurappartement 3 maand op voorhand opgezegd. Ons huurcontract loopt dus ten einde op 30 juni.
Zo hebben wij 2 weken de tijd om alles in het aangekochte huis in orde te maken.

Nu belt onze notaris, met de mededeling dat de verkopers pas in hun nieuwe woonst kunnen op 1 juli.
Daardoor zitten wij dan in problemen, daar ons huurcontract stopt op 30 juni, en er 1 juli al iemand nieuw inzit.
Langs onze kant dus netjes geregeld.

Wat nu met de verkopers?
Hebben zij het recht in het huis te blijven tot hun nieuwe woonst beschikbaar is?
Of hebben wij het voor het zeggen, daar wij de officiele bewoners zijn op 15 juni om half 12.
Wij hadden echt op deze twee weken gerekend, daar er nog genoeg werk aan het huis is.

Graag wat info, in wat kan en wat niet.

Alvast bedankt.
Groetjes, Miebel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mei 2012 16:30

In het vervolg wat meer tijdsruimte laten tussen dergelijke operaties.
Nu zit je natuurlijk vast. De huurder zou aan de vrederechter kunnen vragen voor een tijdelijke verlenging van zijn kontrakt. Probeer minnelijk overeen te komen met de verkopers van het huis.

Miebel
Topic Starter

#3 , 21 mei 2012 16:39

Ja, wij hebben onze notaris in deze dingen gevolgd. De datums zijn door hem voorgesteld geweest.
Daar wij nog nooit iets gekocht hebben, wisten wij dus niet veel. Ook moest er niet echt gerenoveerd worden aan het huis, maar wel veel schilderwerken.
Als nu de verkopers blijven wonen, zitten wij enorm vast. Wij kunnen niet heel onze inboedel op 1 dag verhuizen + alles doen wat daar nog gedaan moet worden.

Reclame

Turaki

#4 , 21 mei 2012 17:39

Lees uw compromis en voorstel tot akte er eens op na. Bij ons stond opgenomen dat een deurwaarder de verkopers mocht uitzetten op eenvoudig vertoon van de akte.

Miebel
Topic Starter

#5 , 22 mei 2012 06:56

"VERKOOPBELOFTE van de kandidaat-koper (call-optie)
(dan volgt de uiterlijke datum en dergelijke en daaronde:)
Het bewijs dat deze termijn in onderling akkoord verlengd werd, kan, indien hierover betwisting rijst, enkel geleverd worden door een geschrift, ondertekend door beide partijen."

Wil dit zeggen dat indien ze er toch langer willen inblijven, wij beiden dat akkoord zullen moeten tekenen?

Nergens in het contract staat iets van 1 juli. Alles komt neer op het verlijden van de akte op 16 juni om 12 uur.

En Turaki, is het dit wat jij bedoelt:

"Sactionering van de OVEREENKOMST:

Indien één van beide partijen zijn verbintenissen niet nakomt, heeft de andere partij steeds de keuze om, twintig dagen na neerlegging ter post van de ingebrekestelling van die partij bij aangetekend schrijven, verstuurd naar diens hoger vermeld adres en binnen zelfde termijn niet gevolgd door de uitvoering door die partij van diens verbintenissen:
- ofwel de gedwogen naleving van deze verbintenissen in rechte te vervolgen, onverminderd vergoeding van de geleden schade."

Miebel
Topic Starter

#6 , 22 mei 2012 06:56

"VERKOOPBELOFTE van de kandidaat-koper (call-optie)
(dan volgt de uiterlijke datum en dergelijke en daaronde:)
Het bewijs dat deze termijn in onderling akkoord verlengd werd, kan, indien hierover betwisting rijst, enkel geleverd worden door een geschrift, ondertekend door beide partijen."

Wil dit zeggen dat indien ze er toch langer willen inblijven, wij beiden dat akkoord zullen moeten tekenen?
Nergens in het contract staat iets van 1 juli. Alles komt neer op het verlijden van de akte op 16 juni om 12 uur.

En Turaki, is het dit wat jij bedoelt:

"Sactionering van de OVEREENKOMST:

Indien één van beide partijen zijn verbintenissen niet nakomt, heeft de andere partij steeds de keuze om, twintig dagen na neerlegging ter post van de ingebrekestelling van die partij bij aangetekend schrijven, verstuurd naar diens hoger vermeld adres en binnen zelfde termijn niet gevolgd door de uitvoering door die partij van diens verbintenissen:
- ofwel de gedwogen naleving van deze verbintenissen in rechte te vervolgen, onverminderd vergoeding van de geleden schade."

Turaki

#7 , 22 mei 2012 08:16

Neen, er wordt letterlijk gesproken over uitzetting door deurwaarder op vertoon van de akte vanaf een bepaalde datum.

eylis

#8 , 22 mei 2012 08:56

@mava, je stelt dat "de huurder een verlenging van zijn kontract kan vragen aan de vrederechter". Maar er is helemaal geen huurder in het verkochte goed en al helemaal geen huurcontract: de bewoners zijn de eigenaars die hun goed verkocht hebben. dus de nieuwe eigenaar kan voor de vrederechter eveneens stellen dat hij uit zijn vorige woning moet en wel in zijn rechtmatig aangeschafte woning moet kunnen. De vorige eigenaar kan evenzeer voorlopig ergens gaan huren hé...
bovendien stoppen de kosten daar niet: de nieuwe eigenaar heeft nu zelfs geen tijd om zijn goed in orde te brengen.
Hij had wel degelijk voldoende tijd gerekend om te verhuizing overbruggen en het is de oude eigenaar die zijn zaken niet fatsoenlijk heeft ingeschat; Dat ie zelf dan ook maar zijn fouten/problemen oplost en niet op de schouders van iemand anders laadt..
Turaki: leg beleefd uit aan de oude eigenaar dat hij kan kiezen uit volgende opties: ofwel een andere voorlopige stek zoeken om zelf zijn problemen op te lossen. Ofwel X huurprijs+ schadevergoeding (en maak maar een mooie rekensom);
En anders uitzetting door de deurwaarder;
soms moet je beleefd én kordaat tegelijk zijn.

Kingfisher

#9 , 22 mei 2012 10:46

Je moet het hier ook niet meteen ten top drijven, het probleem van de verkopers is hetzelfde als dat van jullie, en is niet ongewoon. Het gebeurt al eens dat de overstap niet past, vraag maar aan de notaris/makelaar. Ga nu niet meteen de juridische toer op, die mensen hebben gewoon een logistiek probleem met de timing.
Optie 1
1. Je kan weigeren dat ze langer mogen blijven, zij moeten dan maar iets anders vinden (hotel, staancaravan, er zijn tal van mogelijkheden)
Optie 2
2.Je laat ze nog twee weken zitten, ze zullen daar een gepaste bewoningsvergoeding moeten voor betalen (géén huur, anders miserie om ze er uit te krijgen). Zorg dat de huur groot genoeg is om
- een alternatief voor jullie gezin te betalen (hotel/chez mama/ stacaravan/huurappartement)
- opslag van jullie meubelen

Je kan ook twee weken op vakantie gaan, en afspreken dat de verkopers de rekening betalen van de verhuisfirma?

Als je een beetje inschikkelijik bent, zal je zien dat hier best wel iets te regelen valt, bv: een betaalde vakantie, en een professionele verhuisfirma.

eylis

#10 , 22 mei 2012 12:16

beste kingfisher, je bent een vriendelijke mens, het siert je. Maar al eens nagedacht over de beleefdheid van de oude eigenaars?
Als ik mijn huis verkoop en ik zie dat ik nog niet in mijn nieuwe huis kan: dan stel ik vast dat IK een probleem heb dat ik zelf moet oplossen en dat doe ik dan ook: ik huur dus voorlopig een studio of trek even in bij vrienden/famillie. Ik belast de nieuwe eigenaar daar niet mee. Ik hoor dat niet te doen en ik doe het dus ook niet. Lees de post nog eens na: maar de oude eingenaars stellen zelf nog niet eens voor om een verblijvingsvergoeding te betalen en hun probleem via de notaris communiceren aan de koper.
Tamelijk ongegeneerd en onbeleefd is dat.
En afgaand op die houding kan je voorspellen dat het nog niet makkelijk onderhandelen zal zijn met hen.
Ik ben benieuwd wat er volgt.

Miebel
Topic Starter

#11 , 22 mei 2012 15:34

Ik heb gisteravond laat nog onze makelaar te pakken gekregen. Hij en onze notaris snappen beiden niet hoe dit kan, de makelaar heeft het zelf nog nooit voorgehad, en hij gaat de verkopers even bellen om te horen hoe we het misschien kunnen oplossen.

Wij zitten ondertussen vast. Al onze ingezette verlofdagen voor te werken in het huis staan vast, en zijn we dus niets meer mee... Onze meubelen zullen we later moeten laten leveren. En alles van hier op ons gehuurd appartement zal op 30 juni verhuisd moeten worden, naar een "tijdelijk onderkomen", om daarna heel de boel nog eens naar ons aangekocht huis te verhuizen.
Dit allemaal in het slechtste geval.

Twee weken op vakantie gaan klinkt heel fijn, maar wij hebben geen twee weken vakantie genomen om te schilderen. Dus dan zouden we daarbovenop NOG eens verlof moeten aanvragen.
Wij komen van Antwerpen, hebben gekocht (en huren nu ook) in Limburg. Chez mama & papa gaat dus moeilijk, ik ga geen uur of langer (waarschijnlijk langer) rijden naar mijn werk.

Ik denk dat wij zullen moeten weigeren ze er langer in te laten. Ook ben ik niets met een bewonersvergoeding, als ik nergens deftig heen kan, en zoals al aangehaald is, onze kosten hoog zullen oplopen als wij alles moeten aanpassen.

Zoals reeds gezegd vind ik ook dat de verkopers dit aan ons hadden mogen laten weten, persoonlijk, en liefst een heel stuk vroeger. In februari is het huis aangekocht geweest. Tijd genoeg toch om uw zaken te regelen? Bij ons is het toch gelukt...
Vanavond moet ik mijn makelaar opnieuw opbellen om te horen wat er gezegd geweest is, en dan zal ik meer weten.

eylis

#12 , 22 mei 2012 15:39

precies Miebel, het zijn niet erg beleefde mensen (ze hadden dat veel eerder kunnen laten weten) en jij moet hun probleem niet oplossen door jezelf in de problemen te werken.
Dat moeten ze vooral zelf doen.
courage voor een goede afloop.

Miebel
Topic Starter

#13 , 22 mei 2012 22:17

Ik heb deze avond telefoon gehad van de verkopers zelf.
Nu kunnen ze de 25ste juni in hun tijdelijke woonst. Daar zijn wij natuurlijk nog niet mee geholpen. Dan hebben we welgeteld 5 werkdagen om alles te verven en behangen en laminaat te leggen.
Er zit nog eens geen weekend tussen waarin we kunnen doorwerken.
Van hen is geen intitiatief gekomen om ons een vergoeding te betalen voor de geleden schade, noch voor een bewonersvergoeding.

Morgen neem ik conctact op met onze notaris (en makelaar), en de verkopers zelf om te zeggen dat dit nog altijd geen oplossing is.
Voor hen misschien wel, voor ons zeker niet.

Kunnen wij alsnog eisen om de 16de juni bij het verlijden van de akte ook intrek te kunnen nemen in onze gekochte woonst, of om op zijn minst toch 1 weekend te hebben een week voor onze verhuis.
Ik ken niemand die op 5 werkdagen tijd dit alles kan klaarspelen, wat wij nu worden verwacht te doen.

Ik zit met de handen in het haar...

Alvast bedankt voor de reacties die gegeven zijn, en hopelijk nog komen.

Kingfisher

#14 , 23 mei 2012 11:20

Bij het verlijden van de akte/overhandigen van de sleutels moet de woning vrij zijn, punt andere lijn. BV: alles wat zich nog in de woning bevindt na het overhandigen van de sleutels, wordt verondersteld van u te zijn ( zo stond het toch in onze akte). U kan natuurlijk vrij beslissen om een andere regeling te treffen. Maak het duidelijk aan de huidige eigenaars, dat u beslist: ofwel vrijmaken, ofwel bewoningsvergoeding (ter hoogte van al uw geleden schade)

U kan echt niet nog een paar dagen in uw appartement blijven? Nogmaals: voor de schoon ogen van de oude eigenaars moet je het niet doen, maar als de bewonersvergoeding de moeite waard is. Wees creatief: kan je schilderen terwijl de oude bewoners er nog zijn? Zij zijn toch aan het inpakken. Nogmaals, als je het goed aanpakt, kan je er misschien een zakcentje aan overhouden.

Anders zeg je gewoon "neen". Als het huis niet vrij is tegen de datum van de akte, kan je een schadevergoeding vragen, desnoods via de rechtbank. Ze er fysiek uit zetten, zal moeilijk zijn: het zal langer duren dan 1 juli, het zal duur zijn, en je hebt een uitvoerende titel nodig (een vonnis, ik denk niet dat je het per notariële akte kan).

Verhuizen is stress, gewoon het hoofd koel houden. Binnen een paar maand/jaar zijn dat gewoon leuke tafelverhalen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#15 , 23 mei 2012 14:48

Zeker al aan de notaris vragen het door u betaalde geld voor de aankoop te blokkeren bij hem, todat de woning volledig vrij is. Eventueel de bewonersvergoeding ervan af te trekken.
Hoe is hun situatie? Zij kunnener pas in omdat hun nieuwe woning nog niet beschikbaar is? Waarom? Omdat er nog moet geschilderd worden of laminaat gelegd?
Je kan perfekt in een nieuw huis intrekken zonder die dingen, ook zelf zonder binnendeuren en andere verdere afwerking.
Wat is hun reden om te zeggen dat hun woning nog niet instapklaar is?

Terug naar “Kopen”