#15 , 16 mar 2012 22:33
Beste, Bedankt voor jullie antwoorden. Ik weet dat dit een discussie is, en meningen verschillen, maar kent je financiën eer dat je koop, bescherm jezelf en bespaar jezelf miserie en de verkoper. Je gaat geen BMW kopen, als je maar een 2PK kunt kopen. Naar welke prijsklasse ga je huizen bezichtigen als koper? Je moet effectief een minimum bedrag van de aankoop en notaris kosten voor die prijsklasse op je spaarrekening hebben, eer je een lening kunt aangaan.
Voorbeeld
Voorbeeld vorig jaar heeft mijn zoon een huis gekocht openbaar verkoop,
Voor wij een bod gedaan hebben in dit geval mijn zoon, zijn wij naar de bank geweest, met 2 loonbriefjes en belasting aangifte.
Er werden allerlei vragen te gesteld, wil je nog op reis gaan, wil je nog uitstapjes doen, het profiel van mijn zoon werd geanalyseerd. Er werd ook mede gedeeld dat wij zeker een minimum bedrag aan spaarcenten moesten hebben, voor die prijsklasse, alles werd nagezien. Aan de hand van heel die analyse en zijn loon en profiel werd een maximum bedrag naar vore gebracht, en hoeveel hij dan per maand moest betalen, en welke type van lening het beste paste. Dit heeft 2 à 3 uur geduurd.
Bij de openbaar verkoop heeft mijn zoon zich gehouden aan zijn beperkingen en zijn maximum bedrag die de bank heeft opgegeven, namelijk wat hij kon lenen en afbetalen, en gelukkig heeft niemand meer geboden. Mijn zoon moest direct tekenen, geen opschortenden voorwaarden, en niets te discussiëren, welgeteld één dag had hij om het voorschot 10% te betalen.
De dag nadien naar de bank, bankcheque, de lening aangegaan en dit hebben ze gedurende 10 dagen vastgezet om die %(intrest) te behouden. En s'avonds naar notaris de cheque gaan afgeven . Dit heeft ook een uurtje in beslag genomen, daar wij al op voorhand wisten welke type lening, wat het beste paste bij het profiel van mijn zoon en tot bedrag we konden gaan.
Er kwam geen hoger bod, en mijn zoon had het huis. Wij hadden juist één maand voor de ondertekening leningakte en om het saldo te betalen, anders zeer zware boetes.
Direct naar de bank geweest, lening definitief getekend, schatter, en alles was geregeld, datum ondertekening leningaktet en betaald binnen de maand en geen stress.
We hadden één dag om het voorschot te betalen + extra kosten volgens bedrag bod, en één maand om het saldo te betalen en er is geen enkel opschortende voorwaarde, ook niet als je bod hoger ligt dan de waarde van het huis, geen enkel opschortende voorwaarde worden toegelaten bij openbaar verkoop. Hier zal de notaris zeggen, je had alles eerst moeten nazien eer je een bod uitbrengt.
Ik ben van dezelfde mening.
Ook mijn dochter alleenstaande moeder met kind, is eerst gaan horen of ze in aanmerking kwam voor een sociale lening. Ook hier is eerst alles nagezien, alles was ook allemaal op voorhand berekend en beschreven volgens inkomsten en ze moest een minimum gespaard hebben, ze is niet over haar maximum gegaan. ze heeft uit de hand gekocht zonder opschortende voorwaarden bij een immokantoor die dit ook niet toeliet, ook geen stress gehad, daar alle nodige documenten voor een sociale lenig aan te gaan al op voorhand gekend waren.