Recht op klein beschrijf?

avis
Topic Starter

Recht op klein beschrijf?

#1 , 01 mar 2012 08:40

Allen,

een pand opgesplitst in 4 entiteiten en 4 Ki's: zijnde een magazijn en drie appartementen. De Ki's moeten nog bepaald worden maar die zullen ruim onder het wettelijk bepaald ki voor klein beschrijf liggen. Er zijn twee kopers. Persoon A koopt 1 appartement. Persoon B koopt 2 appartementen. En het magazijn wordt gekocht door A en B met de bedoeling dit te verhuren. Er zijn drie hypothecaire kredieten genomen.. één voor het magazijn, één voor persoon A en één voor persoon B.

Gesteld dat de appartementen bewoond zullen worden en dat zowel A als B op het moment van aankoop geen andere eigendommen bezit.. Heeft één van deze personen of entiteiten recht op een klein beschrijf? Ik vermoed van niet maar ms zie ik iets over het hoofd.

Dank voor jullie mening.

Groeten,
Avis.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 mar 2012 12:44

Ik denk dat ze geen recht hebben, gezien beiden een andere eigendom hebben. De een een aapartement en een deel van het magazijn, en de andere het andere deel van het magazijn.

avis
Topic Starter

#3 , 01 mar 2012 13:08

Klopt.. maar op het moment van aankoop heeft eigenlijk geen van beide personen reeds een eigendom..
Het volgende bepaalt dit:

""Bovendien mag het totaal kadastraal inkomen (KI) van het verkregen goed en van de goederen die de koper en zijn echtgeno(o)te op dat ogenblik reeds in volle of in blote eigendom bezitten de hiervoorvermelde maximumbedragen niet overschrijden.
Hierbij wordt geen rekening gehouden met de onroerende goederen die de koper of zijn echtgeno(o)te in blote eigendom bezit of door hen of één van hen werden geërfd van een bloedverwant in opgaande lijn (ouders, grootouders …).
Er wordt ook geen rekening gehouden met de onroerende goederen die de koper of zijn echtgeno(o)te in volle eigendom bezitten op voorwaarde dat die goederen in volle of in blote eigendom werden geërfd van een bloedverwant in opgaande lijn (ouders, grootouders …) van één van hen en op voorwaarde dat het KI van deze goederen niet hoger is dan 25 % van de voormelde maximumbedragen.
De koper of zijn echtgeno(o)te mogen niet reeds voor het geheel in volle of blote eigendom eigenaar zijn van een onroerend goed bestemd tot bewoning dat door hen op een andere manier dan uit de nalatenschap van een bloedverwant in opgaande lijn werd verkregen.""

Er is dus een verschil tussen het (totaal) verkregen goed en het goed reeds in eigendom. Vraag is nu of het verkregen goed één hypothecair krediet en appartement behandelt of allen te samen? Of heeft het puur met de akte van verlijden te maken.. meer bepaald de datum? Kan je dus eerst een appartement onder klein beschrijf kopen en zeg maar later (andere akte) de helft van een magazijn?

Reclame

wanton

#4 , 01 mar 2012 16:34

Voor de aankoop van onroerende goederen andere dan woongelegenheden is er steeds groot beschrijf van 10 %. Van de andere kant mag men zo'n onroerend goed in eigendom hebben , dus ander dan woonst, om van klein beschrijf te genieten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Kopen”