Ik zit in een relatief complexe situatie waar ik toch graag wat extra info/hulp bij zou willen.
Het zit zo. Ik was op zoek om een appartement te kopen. Via een zekere makelaar heb ik dit dan ook gevonden. Op voorhand is me duidelijk gemaakt dat de verkoper van dit appartement schulden had. De verkoper kon zijn laatste afbetalingen niet waar maken tov van de bouwpromotor. Let op het gaat hier dus om een nieuwbouwappartement.
De bouwpromotor heeft geen gerechtelijk stappen genomen tov van de verkoper. Hij heeft via via een makelaar aangesteld om dit appartement terug te verkopen zodat de verkoper zo zijn schulden zou kunnen afbetalen. Hiervoor is er dus in de verkoopscompromis een onderdeel dat dus zegt dat op datum van de notariële akte de verkoper een bepaald bedrag verschuldigd is aan de bouwpromotor (Dit zodat de bouwpromotor de eerste schuldeiser zou zijn die geld ziet)
Nu is de termijn van de compromis dus gepasseerd en net een dag voordat de akte getekend zou worden krijg ik te horen van mijn notaris dat de verkoper plotseling niet wilt tekenen. Dit omdat de bank zijn hypotheek niet wilt opheffen. Blijkbaar zijn de schulden te groot en wil de bank dus onderzoeken of de prijs die ik betaal wel fair is.
Ondertussen zijn we al 2 maanden verder. In het begin wou ik gewoon afwachten aangezien ik inderdaad een zeer goede prijs betaal en iets gelijkaardig niet zou vinden voor het zelfde budget. Het probleem is nu wel dat ik ondertussen al vele kosten heb gemaakt (Aankoop verf op maat van het appartement, gordijnen met bepaalde afmetingen, ...)
Geen extreme kosten maar toch onaangenaam.
Mijn vraag is dus. Kan ik hier iets aan doen ? Ik weet dat ik juridisch gezien de verkoper aansprakelijk kan stellen en 10 % van de aankoopprijs kan vorderen maar of dit veel uitmaakt is dan maar de vraag. Als de verkoper toch al in de schulden zit zal ik waarschijnlijk nooit veel geld zien.
En wat als ik het compromis zou laten verbreken, wat zou dit voor gevolgen hebben ?
Alvast bedankt voor jullie hulp