Aankoop appartement

Jos 333
Topic Starter

Aankoop appartement

#1 , 11 apr 2007 23:35

Ik wil een appartement kopen dat men net begonnen is te bouwen.
Ben ik verplicht een voorschot te betalen, ik denk van wel.
De bouwheer zegt dat er ook in schijven moet betaald worden naargelang de vordering van de bouw.
Ik kan toch maar slecht gaan betalen voor de kelder verdieping nul verdieping 1 als ik hebt gekocht op het tweedeverdiep.
Ben ik bij wet verplicht in schijven te betalen .
Ik kan toch beter betalen als het gehele bouwwerk af is en bewoonbaar.
Jos

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 13 apr 2007 12:21

?Art.1.Deze wet is toepasselijk op iedere overeenkomst tot eigendomsovergang van een te bouwen of in aanbouw zijnde huis of appartement...mits het huis of het appartement tot huisvesting...is bestemd en de koper...volgens de overeenkomst verplicht is v??r de voltooiing van het gebouw een of meer stortingen te doen...?(Woningbouwwet 9 juli 1971=Wet Breyne).

Uit wat u meedeelt leid ik af dat deze wet hier van toepassing is.

?Art.10...Indien bij het afsluiten van de overeenkomst een voorschot...wordt betaald, mag het bedrag ervan niet hoger zijn dan 5 pct. van de totale prijs...De promotor...zullen bij het verlijden van de authentieke akte,de betaling mogen eisen van een som die,rekening gehouden met het gestorte voorschot...,zal gelijk zijn aan de prijs van de grond of het aandeel daarin dat verkocht wordt...gedeeltelijke betalingen mogen niet hoger zijn dan de prijs van de uitgevoerde werken...?(Woningbouwwet).

Heye

#3 , 13 apr 2007 12:46

Hallo,

Omschrijving

Een huis of een appartement op plan kopen
houdt in dat de woongelegenheid die je koopt
nog in aanbouw is of nog moet gebouwd worden en dus alleen nog maar op plan bestaat. Deze formule wordt vaak toegepast door bouw promotoren.
Je hoeft je weinig of niets aan te trekken van planning en co?rdinatie maar nadeel is dat je meestal moet kiezen tussen typeplannen. Je hebt dus weinig ruimte om wijzigingen te laten aanbrengen.

Wettelijke reglementering

Wie een woongelegenheid op plan (ver)koopt valt onder de bepalingen van de wet Breyne of de Woningbouwwet. Deze wet legt een aantal voorwaarden op in verband met het contract, de eigendomsovergang, de borgstelling, de betaling, enz.

Kosten en wijze van betaling

De bouwprijs kan slechts aangepast worden als dat in de overeenkomst voorzien is. De verkoop gebeurt onder het BTW-stelsel. Naast de bouw-prijs en de BTW daarop moet je in je budget ook rekening houden met de notariskosten en natuurlijk ook met de prijs van de bouwgrond, als je die nog niet in eigendom hebt. Ben je reeds eigenaar van de bouwgrond waarop je wenst te bouwen, dan is de tussenkomst van een notaris niet strikt noodzakelijk.
De wet Breyne laat toe dat bij het afsluiten van de overeenkomst een voorschot gevraagd wordt van hoogstens 5 % van de totale prijs. Bij
het verlijden van de authentieke akte dient een som betaald die gelijk is aan de prijs van de grond verhoogd met de prijs van de reeds uit-gevoerde werken. De rest van de betaling gebeurt in afkortingen overeenkomstig de prijs van de effectief uitgevoerde werken.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Reclame

Luc

#4 , 14 apr 2007 01:08

Jos,

Als je een appartement koop, koop je niet alleen een privatieve kavel (appartement, kelder, ..), maar ook een aandeel in de gemene delen, waarvan je gedwongen mede-eigenaar bent.

Je moet dus deze werken ook betalen. Want je appartement zweeft niet ergens op een verdiep, maar steunt op de ruwbouw, wordt beschermd door het dak, gebruikt de gemeenschappelijke afwatering, etc ... .

Terug naar “Kopen”