Ik heb een maand geleden een huis gekocht rechtstreeks vd eigenaar. We hebben bij de notaris de aan-en verkoopbelofte getekend voor een prijs.
Ik heb 10% voorschot betaald bij de notaris en de sleutels gekregen omdat ik er al mag wonen(pand staat leeg)
Nu blijkt dat er nog een exclusief makelaarscontract opzit. Dit contract heeft de ex-eigenaar opgezegd maar de makelaar eist nu volledige commissie op
de vraagprijs die veel hoger is. Makelaar weet niet dat het pand verkocht is maar eist nu nog 3 maanden te mogen verkopen,anders moet de ex eigenaar volledige commissie betalen.
Nu zit ik in zak en as, wat gebeurt er als er een koper opduikt? Ik woon er al en heb al 8000 euro kosten gedaan aan omheining en grote buitenspa die ik onmogelijk terug kan meenemen. Ik heb ook mijn oude woning te koop gesteld. Moet ik nu hopen dat de makelaar geen koper vindt?
Nu liet de ex eigenaar me weten dat (indien er een koper de vraagprijs zou geven) hij het bod zou willen aanvaarden en mij de helft van het hogere bedrag zou willen "delen". Maar dat bedrag is eigenlijk gelijk aan 10% van de prijs die ik voor het huis betaal dus in principe heb ik die 10% als schadevergoeding zowieso terug als hij weigert de verkoop te laten doorgaan met me.
Wat moet ik doen? Ik zit nu in een situatie die me verhindert om de boel er gezellig in te richten en die me ook verhindert om mijn huis te kunnen verkopen. En ik weet dat de eigenaar bereid zal zijn om een hogere prijs te ontvangen als er een koper opduikt. Kunnen de nieuwe eigenaars me er zo uitkieperen? Ik heb geen huurcontract,enkel de sleutels en de goedkeuring om er "gratis" al te wonen.