Huis kopen dat momenteel verhuurd wordt.

snakeboots
Topic Starter

Huis kopen dat momenteel verhuurd wordt.

#1 , 29 jul 2011 02:23

Beste,

Wij zijn van plan om een huis te kopen dat momenteel verhuurd wordt. We hebben de overeenkomst getekend en wachten nu tot de eigenaar ook tekent. Echter toen we het huis gingen bezoeken zegde de immo makelaar dat de huurders niet wisten dat het verkocht werd en zij buitenmoesten (de eigenaar van het huis zou het huis verhuren omdat de huurders niet optijd of niet betaalden). Normaal ging de eigenaar op 27/07 tekenen maar blijkt nu dat ze te horen heeft gekregen dat ze een dodelijke ziekte heeft gekregen en dat ze een paar dagen later pas zou tekenen.

Het huis ziet er keurig uit en is niets op aan te merken. Echter willen wij dus wel zeker dat de huurders die nu in het huis zitten eruit gaan zodat wij erin kunnen. Volgens de immo makelaar moeten wij ons geen zorgen maken, hij kent deze mensen en hij zal hun een nieuw huurplaats zoeken.

Kunnen jullie tips geven wat wij kunnen doen en waar we op moeten letten? Graag zouden we de notaris van de eigenaar te pakken krijgen zodat we via daar kunnen kijken wat we eventueel kunnen doen. Maar heb de immo makelaar nu al elke dag gebeld en hij zegt altijd dat het in orde komt en dat ik mij geen zorgen moet maken. Maar het begint gewoon verdacht te lijken, en we hebben geen reserve geld meer om de huur en de lening van het huis te betalen dus het is echt de bedoeling om erin te trekken als het vrij is, en niet om in de problemen te komen.

Vriendelijke groet,
Steven

PS: is er toevallig ook een franstalig forum zoals dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 29 jul 2011 08:21

Indien huurcontract geregistreerd, kan u een opzeg geven van 6 maanden voor eigen bewoning.
Indien niet geregistreerd, kan u, binnen de 3 maanden na het verlijden van de akte, een opzeg geven van 3 maanden voor eigen bewoning, of na 3 maanden na het verlijden van de akte, een opzeg van 6 maanden.

Dus: indien niet geweten of geregistreerd, of niet-geregistreerd, en u wil gebruiken maken van de opzeg van 3 maanden, 's morgens naar het registratiekantoor in uw regio gaan (persoonlijk!), vragen of de woning geregistreerd is, en bij melding van niet-registratie dezelfde dag aangetekend de opzeg versturen.
Waarom ook nog gaan als u weet dat het niet-geregistreerd is? Huurders kunnen bij kennisname verkoop het contract nog registreren, waarbij u dus een opzeg van 6 maanden moet geven.

wdl

#3 , 29 jul 2011 09:39

Ik heb 3 jaar geleden hetzelfde voorgehad. Bij mij heeft het een 7-8 maanden geduurd vooraleer ze er uit waren. Het huis was compleet afgebroken, en ik had geen poot om op te staan want geen plaatsbeschrijving gemaakt door de vorige eigenaar.

In uw geval zou ik er dus van uitgaan dat het maximaal een 8 tal maanden kan duren. Na 6 maand kunnen ze immers nog 2 keer uitstel krijgen bij de vrederechter. Zelfs als beslist de vrederechter dan dat ze er niet langer mogen blijven, dan nog kan het nog een maand of 2 duren vooraleer je ze er effectief uitkrijgt (als ze echt halsstarrig blijven).
Vraag ook zeker aan de huidige eigenaar de waarborg op, en ook de plaatsbeschrijving. Zo kan u bij schade tenminste de waarborg inhouden.
Lees ook het contract eens na. In mij geval stond in het contract dat een opzeg voor eigen bewoning niet mogelijk was. Gelukkig was deze clausule net de maand voor het tekenen van de akte vervallen. Maar toch hebben ze de opzeg op basis van die clausule proberen te protesteren.
Hecht niet veel geloof aan wat de makelaar zegt. Mijn makelaar beweerde dat de huurders al zouden weg zijn nog voor de akte getekend was. Hun dossier was zogezegd al in behandeling (ze huurden via een sociaal verhuur kantoor). Bijna een jaar later zaten ze er nog.
Ik wil jullie zeker geen schrik aanjagen, maar als je zegt dat je al op je limiet zit zou ik toch opletten. Indien ik nogmaals in deze situatie zou zitten zou ik hoogstwaarschijnlijk aan de huurders voorstellen dat ik hen een "premie" geef als ze snel weg zijn. Bijvoorbeeld "binnen de maand weg en ik betaal jullie 1000 euro, binnen 2 maand 500, en binnen 3 maand 250". Zou me achteraf gezien een pak goedkoper uitgekomen zijn. Maar goed, dat is natuurlijk wat ik denk te doen, en dat is vooral ingegeven door de negatieve ervaring die ik gehad heb. Misschien loopt het bij u net wel heel vlot. Maar als ik lees dat de huurders niet tijdig betalen, dan vrees ik er toch een beetje voor.

Reclame

Turaki

#4 , 29 jul 2011 10:12

Indien geen PB opgemaakt, eerste werk na akte: u heeft recht op 1 plaatsbezoek per jaar, en welk beter moment. Wel zorgen dat de huurders mee tekenen!
Indien wel een PB bestaat, zorg dan dat u die zeker krijgt van de verkoper (of bij geregistreerd contract soms ook te krijgen op registratiekantoor indien mee geregistreerd).

Vandebos

#5 , 29 jul 2011 10:17

1) controleer of het huurcontract werd geregistreerd of niet.--> Bij niet registratie voor het verlijden van de definitieve akte kan je een opzeg van drie maand geven binnen de drie maand na deze akte. Bij registratie zal je een opzeg van zes maanden dienen te geven.

2) zorg dat je bij de overdracht een kopie krijgt van het contract en de plaatsbeschrijving en dat de overdracht van de waarborg gebeurt indien deze niet in een verzekeringsbon of op een geblokkeerde rekening werd geplaatst.

3) Indien er geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt laat je er eentje opmaken door een expert bij het verwerven van het pand.

4) bij mijn weten is er geen Franstalige evenknie van dit forum.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jul 2011 10:21

Je kan ook een PB laten opmaken door een deurwaarder, en deze hoeft de huurder niet mee te ondertekenen.
Heb dat éénmaal toegepast met goed resultaat.

snakeboots
Topic Starter

#7 , 29 jul 2011 13:53

Bedankt voor jullie reacties. Zo te zien kan dit uitdraaien op miserie, misschien best dan er niet op ingaan en doorzoeken naar iets anders. Wij hadden een optie genomen en ondertekend maar deze moest voor 27/08 ondertekent zijn door de eigenaar en dit is niet gebeurd. Ik heb al wat op internet gekeken over de huur rechten. Lijkt dat je als eigenaar heel lang moet wachten indien er problemen zijn. En problemen kunnen wij niet echt aan. Wel spijtig van het huis.

Edit: We hebben het geanulleerd, het was het risico niet waard. Bedankt voor jullie informatie.
Laatst gewijzigd door snakeboots op 29 jul 2011 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Kopen”