huis schoon ouders kopen

kimmetje
Topic Starter

huis schoon ouders kopen

#1 , 02 mar 2007 14:00

hallo, ik heb drie vragen. mijn eerste vraag is; mijn man en ik willen het huis van mijn schoonouders kopen. mogen mijn schoonouders nu zelf een waarde schatten of moeten ze dit via een taxateur doen? en mogen ze dan een aantal procenten onder die taxatie waarde zitten of moeten wij de taxatieprijs betalen.
vraag twee; mijn schoonzus ligt op dit moment in scheiding. kan haar (bijna ex) man ook aanspraak maken op een gedeelte van mijn schoon ouders huis?
vraag drie; als mijn schoonouders hun huis aan ons verkopen hebben hun een behoorlijke overwaarde. van dat bedrag willen ze een gedeelte aan mij en mijn man schenken en een gedeelte aan hun dochter schenken. kan de (bijna ex) man ook aanspraak maken op een gedeelte van dat bedrag? ook als ze niet meer getrouwd zijn? ze zijn op dit moment nog in gemeenschap van goederen getrouwd.
groetjes Kim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 02 mar 2007 17:42

Kimmetje ,

belangrijke vraag : leven uw schoonouders nog allebei??

kimmetje
Topic Starter

#3 , 02 mar 2007 17:54

hallo,
ja mijn schoonouders leven beiden nog.
groetjes Kim

Reclame

wanton

#4 , 02 mar 2007 20:44

Hallo,

uw ouders kunnen zelf de prijs betalen aan dewelke zij U het huis zouden verkopen. Het zou wel fair zijn to. uw zuster dat U ongeveer de normale waarde betaalt. De Registratierechten op de verkoop zijn evenwel berekend op de normale verkoopwaarde , los van de verkoopprijs.
Bij dergelijke verkoop is het huis van u en uw echtgenoot in gemeenschap.
Daarentegen , iindien uw ouders daarna een schenking doen is dat aan U persoonlijk en aan uw zuster persoonlijk. Dwz. dat julle respektievelijke echtgenoten geen aanspraak kunnen maken op dat geld want het behoort tot het persoonlijk vermogen van de begunstigden van de schenking. Wat schenkingen en erfenissen betreft zijn schoonkinderen eigenlijk vreemden.
Groeten.

Terug naar “Kopen”