Gesprek/onderhandeling over bouwgrond...wat doen/niet doen?

Deftone82
Topic Starter

Gesprek/onderhandeling over bouwgrond...wat doen/niet doen?

#1 , 31 mei 2011 20:52

Hallo

Wij zijn al een tijdje aan het onderhandelen met de makelaar over de aankoop van een bouwgrond.
De makelaar is het broer van de eigenares.

Ons laatste bod zat redelijk dicht bij hun "absoluut" minimum maar ondertussen zijn we een week verder omdat ze het 'even willen laten rusten'. Gisteren telefoontje gedaan dat we niet langer wensen te wachten en dat we uiterlijk morgenavond een antwoord willen. Vandaag krijgen we plots telefoon dat iemand een hoger bod dan ons heeft gedaan. Nu zijn we de spelletjes een beetje beu (ze kunnen nog maanden wachten, uiteindelijk zal er wel iemand zijn die hoger zal bieden) en hebben we voor een gesprek gevraagd met de makelaar en de verkoper.
We willen daar ons laatste bod doen (= hun minimumbod, ons door de makelaar meegedeeld) en vooral de boodschap overbrengen dat we ofwel buitengaan met afspraak over die prijs ofwel dat we ons terugtrekken. We willen hen vooral niet weer een week de tijd hebben om andere mensen opnieuw te laten bieden.

Nu heeft de makelaar ons laten weten dat zijn vriendin ook aanwezig zal zijn. Hij moest toch even kunnen zeggen dat zij ook bij een notaris werkt...nu stel ik mij vragen over wat de gevolgen/draagkracht van zo'n gesprek is. Wat als ze op dat moment iets op papier willen zetten waar we niet van weten wat het is? Wat als ze toch zeggen dat ze bedenktijd willen? Wat als die vriendin erbij aan tafel zit, kan zij in een bepaalde functie daar zitten?

U ziet, ik heb veel vragen, ik hoop dat jullie enkele antwoorden hebben.
Alvast bedankt!

groeten,

P

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 mei 2011 20:58

Ik denk dat u spoken ziet.
U doet een laatste bod. Ofwel wordt het aanvaard en tekent u een verkoopsovereenkomst. Ofwel wordt het niet aanvaard en gaat u gewoon terug naar huis zonder iets te tekenen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Deftone82
Topic Starter

#3 , 01 jun 2011 13:50

en dus ik mag er van uitgaan dat de makerlaar dat die avond bij heeft?

Wat als ze toch nog bedenktijd wensen, maar wij dat niet willen?

En moeten we niet eerst een compromis tekenen en dan pas een verkoopsovereenkomst?
En kunnen we vragen om die overeenkomst eerst te laten nalezen door onze notaris, zonder al te tekenen?

Reclame

Lightning

#4 , 01 jun 2011 14:48

De verkoper speelt spelletjes? Weet dat u een verkoper niet kan dwingen om een bod te aanvaarden. U biedt onder de minimumprijs van de verkoper (die blijkbaar al lager is dan de vraagprijs) en verwacht dat de verkoper daar direct mee akkoord gaat? Wake up. Als het over bouwgrond gaat hebben verkopers gewoonlijk tijd.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jun 2011 15:50

En moeten we niet eerst een compromis tekenen en dan pas een verkoopsovereenkomst?
Beiden zijn eigenlijk hetzelfde.

Deftone82
Topic Starter

#6 , 04 jun 2011 10:22

De verkoper speelt spelletjes? Weet dat u een verkoper niet kan dwingen om een bod te aanvaarden. U biedt onder de minimumprijs van de verkoper (die blijkbaar al lager is dan de vraagprijs) en verwacht dat de verkoper daar direct mee akkoord gaat? Wake up. Als het over bouwgrond gaat hebben verkopers gewoonlijk tijd.
Ik weet niet aan welke kant u staat...maar vind uw antwoorden relatief agressief.
In deze regio's (en ik dacht zowat altijd) wordt er onderhandelt over de vraagprijs. Die ligt meestal +/- 10 % boven het bedrag waarvoor ze hem verkopen. Ook hier ligt de minimumprijs van de verkoper ongeveer 10% lager dan de vraagprijs op internet!

Ze moeten helemaal niet ons bod aanvaarden. Wij stellen enkel onze voorwaarden: "we zijn bereid de minimumprijs te betalen, maar dat bod geldt enkel vanavond". Het is aan hun om dat niet te aanvaarden, dan is het zo. Jammer voor ons. Wat hebben we er aan om ons hoogste bod te doen en dan nog twee weken te wachten om dan te horen te krijgen dat er iemand 1000 euro is over gegaan.

Maar bon, ik ga mijn licht elders opsteken!

bartvdv

#7 , 04 jun 2011 10:57

Het komt er gewoon op neer dat de verkoper het recht heeft om 'spelletjes te spelen'. Dat de verkoper het recht heeft om te verkopen aan wie hij wil. Een huis of bouwgrond kopen is blufpoker spelen. Koper en verkoper kunnen hun voorwaarden stellen. Worden ze niet aanvaard, dan zij het zo... Move on... Of jullie een faire prijs hebben geboden is niet belangrijk. Wie tijd heeft zal het uiteindelijk kunnen verkopen/kopen aan welke prijs dan ook.

Terug naar “Kopen”