Ik zal het proberen kort te houden:
Wij hebben een verkoopsovereenkomst getekend om een woning te kopen.
Nadat de overeenkomst getekend was, wist de eigenaar te vertellen dat er een proces loopt met de buren. Voor het volgende: de huidige eigenaar liet een nieuw dak leggen maar de dakwerker (waarschijnlijk door wanbetaling vd eigenaar) komt niet meer voortdoen. Het onderdak ligt erop maar nog niks van lood en zo. Hierdoor heeft de buur waterschade. Nu gaan de 2 verzekeringen tegen mekaar op (verzekering buur en verzekering eigenaar en dakwerker) over wie de schade moet betalen.
Mijn vraag was nu: als ik de woning koop, kunnen ze mij dan aansprakelijk stellen voor schade in het verleden? Wij zouden direct het dak dichtleggen dus de buur zal geen verdere schade meer ondervinden en hij is hiermee ook akkoord maar wil natuurlijk vergoed worden voor de schade die er al is. Kunnen ze dit van ons eisen?
En kan de eigenaar eisen dat wij deze schade overnemen? want hij zei zoiets van ik verkoop alleen als ik van dat proces af ben. Maar dit staat niet in de compromis, kan hij dit dan nog? de compromis is wel nog niet bij de notaris opgesteld.
Graag dringend antwoord!