Kopen, verbouwen en verkopen.

Heye
Topic Starter

Kopen, verbouwen en verkopen.

#1 , 30 jan 2007 20:41

Beste,

Ik loop met de idee om enkele huisjes te kopen, op te knappen en te verkopen of te verhuren. Nu heb ik nog een bouwgrond waar ik met een aannemer een winddichte ruwbouw zou willen laten opzeten en vervolgens te verkopen.

Klopt het dat ik dit als particulier niet mag doen en dat ik minstens 3 jaar in het goed moet hebben gewoond (gedomicili?erd) of geregistreerd moet staan als vastgoedmakelaar, eer ik er iets kan / mag mee doen.Indien ik hiermee doorga gaan die van de belastingen mij weten wonen?

Dank bij voorbaat.
Andy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 30 jan 2007 21:27

U zal belast worden in de personenbelasting op de meerwaarde die ontstaat tussen bedrag aankoop en verkoop, onder de rubriek diverse inkomsten aan 16% (het kan ook 33% zijn)*, als u binnen de 5 (het kan ook 3 zijn)* jaar na aankoop een onroerend goed verkoopt.

Als u het onroerend goed echter zelf heeft bewoond, dit wil zeggen u heeft het die jaren (of een aantal van die jaren)* aangegeven in de personenbelasting onder de rubriek 100 ("eigen woonhuis"), dan wordt dit beschouwd als een normale besteding van uw geld als gewone huisvader.

Er zijn nog een heleboel gevallen waarin u die belasting niet moet betalen.

* zie voor de juiste cijfers Fisconet, commentaar WIB92 of nog beter: Fisconet, Directe Belastingen, vakcursussen (personenbelasting).

Als u dit echter zou doen op een zodanige manier dat het uw beroep wordt, dan wordt u wellicht BTW-plichtige als handelaar.

Ik denk dat u maar vastgoedmakelaar moet zijn om andermans goed te verkopen en/of te verhuren; niet als u uw eigen goederen verkoopt of verhuurt. Er zijn tal van particulieren met >5 eigen huizen verhuurd als studentenkoten zonder dat ze makelaar of handelaar zijn.

Heye
Topic Starter

#3 , 30 jan 2007 21:49

Dank U dino.

Ze hadden mij verteld dat ik als vastgoedmakelaar moest geregistreerd zijn als ik ruwbouw (winddicht) laat zetten en daarna verkoop.Maar aangezien dit van mij is lijkt het mij logisch om daaraan niet te hoeven voldoen.

De belasting blijkt toch aardig op te lopen dan .

nogmaals bedankt
Andy

Reclame

Terug naar “Kopen”