Vraagjes ivm aankoop grond ?

Bartezzz
Topic Starter

Vraagjes ivm aankoop grond ?

#1 , 19 jan 2007 15:56

Hallo,

Samen met mijn vriendin ben ik op een stuk bouwgrond gevallen dat
samen verkocht wordt met een achterliggend aangrenzend stuk weiland.
Nu heb ik een aantal vraagjes :

1.) Er is blijkbaar al een landmeter betaald geweest maar verkoper wil die doorrekenen aan koper,
is dit de normale gang van zake ? (grond is eigendom van OCMW)

2.) Moeten er stalen van de bodems genomen worden voor de verkoop en wie betaalt deze ?

3.) Als dat weiland vrij van gebruik is waar kan ik dan te weten komen wat ik moet/mag/niet mag ?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley

#2 , 19 jan 2007 20:15

1. ja. en gezien dit eigenlijk te laste is van de verkoper, maar contractueel wordt doorgerekend an de koper, zul je op de metingskosten ook nog eens registratierechten moeten betalen (last van de verkoop)

2. Er moet een bodemattest aanwezig zijn. Maakt deel uit van de dossierkosten te betalen door de koper.

Bodemstalen zijn nodig als de grond is opgenomen op het register van verontreinigde gronden (geen probleem als er een ori?nterend bodemonderzoek is minder dan 2 jaar oud).

Ook nodig als er activiteiten of i nrichtingen zijn geweest opgenomen op de vlarebo-lijst.

Deze kosten zijn ten laste van de verkoper tenzij andere afspraken. Natuurlijk zullen dgl kosten worden doorgerekend in de prijs, of indien niet gekend, een reden kunnen vormen om de compromis op te zeggen.

Kan me moeilijk voorstellen dat er bij een perceel grond problemen gaan zijn, tenzij aanpalende percelen vervuiling hebben opgelopen.

onthou dat in 9 vd 10 gevallen er geen probleem is, en bij problemen de notarissen de ergste klappen opvangen en regelen, vaak zonder dat de koper het beseft.

3. Dienst Stedenbouw Stadhuis.

Bartezzz
Topic Starter

#3 , 20 jan 2007 15:56

Hartelijk bedankt voor de snelle en duidelijke reactie

Reclame

Terug naar “Kopen”