RECHT VAN VOORKOOP

koen999
Topic Starter

RECHT VAN VOORKOOP

#1 , 19 okt 2006 14:25

ik ken een gepensioneerde dame die ik af en toe een pleziertje doe door wat klusjes in haar huis te doen.

Nu vraagt zij dat wanneer zij ooit komt te overlijden of ik een recht van voorkoop wil op haar huis, wat me zeer interesseert.

Nu is mijn vraag: kan dat?
en zoja, hoe wordt dat praktisch geregeld?
volstaat een onderhandse akte die we laten registreren?
Of dienen we via een notaris te werken??
Laatst gewijzigd door koen999 op 19 okt 2006 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley

#2 , 19 okt 2006 14:29

Dat kan.

Moet tegenstelbaar zijn aan derden, dus laten registreren.

Kost 25 euro.

Onderhands document voldoende. Neem een termijn op waarbinnen je moet antwoorden om redelijk te maken.

koen999
Topic Starter

#3 , 19 okt 2006 14:33

bedankt voor de info
kan u me zeggen ook wat daar moet in staan?
of vind ik ergens een standaardformulier op het net??

Reclame

VGM
Contacteer: Website

#4 , 13 dec 2006 00:13

Slechts een antwoord van de meer dan 690 ( op heden ) beschikbare vastgoed gerelateerde berichten op de non-profit site http://www.vastgoedforum.com met gedetailleerde zoekfunktie

Wesley

#5 , 14 dec 2006 23:14

euh, die site is dus iets totaal anders - is wettelijk voorkooprecht terwijl de vraag een conventioneel vorkooprecht betrof

is vrij eenvoudig: ik, X, geef bij verkoop woning gedurende X tijd een recht van voorkoop aan Y, die hiervan op aantoonbare wijze moet van op de hoogte gesteld worden.

Y dient de aankoop en de betaling van de gevraagde prijs aangetekend te bevestigen of de instemming te deponeren bij een notaris.

Bij niet naleving van dit voorkooprecht en de bedongen vw is een vergoeding van Z verschuldigd aan Y door X of haar rechtsopvolgers

Zoiets, raadpleeg een notaris voor + detail

koen999
Topic Starter

#6 , 14 dec 2006 23:24

als ik het goed begrijp moet ik de vraagprijs aanvaarden
of kan ik wachten tot er een compromis met een derde getekend is en dan kiezen of ik al dan niet mijn voorkooprecht uitoefen?

Wesley

#7 , 16 dec 2006 01:11

de vraagprijs kan opgenomen worden in conventioneel voorkooprecht (vb, waarde vastgesteld door een door beidepartijen gekende en aanvaarde schatter)

compromis is bindend - voorkooprecht MOET daarvoor aangeboden worden.

Maar idd, tenzij anders bedongen moet je de redelijke vraagprijs betalen - maak dus op voorhand goede afspraken

@koen999: persoonlijke vraag die dus geen antwoord behoeft, ik bemerk dat u vragen in diverse materies stelt - vanwaar uw brede aanraking met juridische materies?

Terug naar “Kopen”