OVAM bodemattest

koen999
Topic Starter

OVAM bodemattest

#1 , 05 dec 2006 12:15

ik zou een rijhuisje willen kopen van mijn ouders zonder tuin of koer en blijkbaar zou de grond waarop het staat vervuild kunnen zijn , OVAM wil een bodemonderzoek.

Nu is mijn vraag stel dat die grond effectief vervuild is,
wat gaat er dan gebeuren?
je kan de grond onder een huis toch niet gaan weggraven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 06 dec 2006 09:15

Technische kan je dus wel de grond onder een gebouw weggraven.

Dit gebeurd zelfs regelmatig, enkel het prijskaartje er aan is enorm hoog.

Maar voor dat huisje moet je eens langs OVAM gaan met de plannen.

victoria

#3 , 08 dec 2006 12:02

ik zou een rijhuisje willen kopen van mijn ouders zonder tuin of koer en blijkbaar zou de grond waarop het staat vervuild kunnen zijn , OVAM wil een bodemonderzoek.

Nu is mijn vraag stel dat die grond effectief vervuild is,
wat gaat er dan gebeuren?
je kan de grond onder een huis toch niet gaan weggraven?
Tot sanering wordt pas overgegaan bij zeer ernstige vervuiling, maar als er eenmaal een onderzoek geweest is moet dit bij elke verkoop of verhuur ,en zoiezo om de 20 jaar opnieuw gebeuren, zelfs al blijkt de grond niet vervuild te zijn en dit is bijzonder kostelijk.
Bij ovam kan je telefonisch terecht 015/284 284
In Brugge ben ik persoonlijk zeer goed geholpen geweest door de technische dienst van stad brugge afdeling millieu, let wel als je hen in hun archieven laat duiken kunnen jij of je ouders niet meer terug.

Reclame

koen999
Topic Starter

#4 , 08 dec 2006 17:27

bedankt voor de info allemaal

zeg victoria ,
dit is bijzonder kostelijk
, over welke bedragen hebben we het dan voor zo'n onderzoek te laten doen?

mvg

Koen

victoria

#5 , 08 dec 2006 18:03

bedankt voor de info allemaal

zeg victoria ,
dit is bijzonder kostelijk
, over welke bedragen hebben we het dan voor zo'n onderzoek te laten doen?

mvg

Koen
In ons geval waren de kosten voor de verkoopster,dus juist weet ik dat niet, maar de notaris zei: ongeveer 5000 Euro , ik veronderstel dat dit verschillend is in elke situatie.
Het zijn onafgankelijke bedrijven die deze onderzoeken uitvoeren,en niet ovam, bij ons was dat envirosoil te Oostkamp, ook rekening mee houden dat zo'n onderzoek veel tijd in beslag neemt, bij ons ongeveer 4 mnd.

grtjes

koen999
Topic Starter

#6 , 08 dec 2006 18:06

ok bedankt voor de info,

we hebben ondertussen al een oplossing gevonden om er voorlopig onderuit te raken, namelijk dat mijn ouders het houden

maar hoe zit dat eigenlijk met de saneringskosten?
want uiteindelijk zal ik het huis ooit erven en blijft de problematiek

Volgens OVAM zou het de vervuiler zijn die daar moet voor opdraaien,

klopt dat?

Het huis werd verhuurd in de jaren vijftig aan iemand die er een wasserette in uitbaatte, moeten de erfgenamen van de uitbater(gezien die waarschijnlijk al overleden is) daar dan voor opdraaien?

Of is het de toenmalige eigenaar ?

En wat als de verantwoordelijken het geld niet hebben ?

Etc...
Laatst gewijzigd door koen999 op 13 dec 2006 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

koen999
Topic Starter

#7 , 13 dec 2006 21:00

iemand?

sperwer

#8 , 14 dec 2006 08:09

Koen, je zit dus in een heel groot probleem te roeren, waar zelfs OVAM voor het ogenblik niet steeds het antwoord direct klaar heeft.

Voor sommige zaken neemt OVAM de kosten op zich, voor andere zijn er dan weer fonsen van de bedrijfswereld.

En voor sommige terreinen leverd OVAM een attest af dat bodem onderzoek niet moet of niet mogelijk is.

Het is dus echt wel noodzakelijk om met de plannen van de woning en de riolering naar OVAM te gaan en hen eerst opbassis daarvan te laten onderzoeken of een bodemstal kan genomen worden van het te koop aangeboden terrein.

Ook een bewijs van vroegere bestemming en eigenaars er bij voegen.
Dan kunnen ze in eens nagaan of er geld van een instantie moet komen als er gesaneerd moet worden.

http://www.ovam.be/jahia/do/pid/13
http://www.ovam.be/jahia/Jahia/pid/180

Ik denk dat deze twee sites je ook al heel wat verder kunnen helpen.

Wesley

#9 , 14 dec 2006 23:09

Vooreerst is er verschil ts vervuilde grond en grond met risico-activiteit. Hoe vervuild de grond ook moge zijn, als er geen risco-activiteit was zal en moet ovam niet tskomen.

De risico-activiteiten zijn opgesomd in vlarebo, zie ovam.be en op te vragen bij stad.

stel risico-activiteit:

1. orienterend onderzoek, indien positief (vervuiling boven normen klassering als risico-grond)

2. beschrijvend onderzoek: indien positief (zware vervuiling die sanering vereist) is er verschil ts historische vervuiling (door vorige eig./gebruiker die er dan voor opdraaid) en actuele

2. sanering.

5.000 euro is h??l optimistisch, in actueel dossier is de kost momenteel tg de 2 ? 3 miljoen belgische frank. Zelf moeten opdraaien voor sanering is moordend !

dus indien uw geval: verkopen en verrekenen in de verkoopprijs

meer info:

www.ovam.be/overdracht

sofie99

#10 , 14 dec 2006 23:20

[quote]

Terug naar “Kopen”