Belaging

Anouk
Topic Starter

Belaging

#1 , 20 feb 2008 11:14

Ik zoek een oplossing voor een probleem dat al 2jaren onophoudelijk mij het leven zuur maakt.
Ik ben een vrouw van 28j en word belaagd door een andere vrouw, die ik helemaal niet ken. Ze beeldt zich voortdurend zaken in die helemaal nooit gebeurd zijn en daarin vindt ze redenen om constant toenadering te zoeken. Zo zou ik haar leven gered hebben (ik zou niet weten hoe en wanneer). Ze is arbeidsongeschikt bevonden door haar psychische toestand.
Het gaat van kwaad naar erger... vorig jaar wachtte ze mij herhaaldelijk op aan mijn appartement en ze wierp zich zelfs eens met haar fiets voor mijn auto terwijl ik aan het rijden was. Ze belt mij meerdere malen per week 's nachts op en stuurt op bepaalde dagen meer dan 20 smsjes. Ik ben onlangs verhuisd en op een zekere nacht had ik de deur van mijn nieuwe appartement(toen ik net verhuisd was) niet goed in het slot gedraaid na een avondje stappen. Toen ik 's morgens wakker werd hoorde ik voetstappen beneden in mijn appartement (een duplex). Ze was binnengedrongen en stond binnen enkele seconden aan de rand van mijn bed. Ze was stomdronken en kraamde onzin uit. Ze had een krant en croissants op mijn auto gelegd.(Ik weet niet hoe ze aan het adres van mijn nieuwe woonst is geraakt). Ik heb meteen de politie gebeld en die kwamen 3 kwartier later aan. Ze was nog buiten aan het rondhangen in de buurt van mijn appartement en de politie heeft toen mjn klacht genoteerd. (dit was niet de eerste klacht die ik indiende). Toen ik haar op een fuif toevallig tegenkwam en mijn vrienden haar van mij weg probeerden te houden (ze wou 'praten') werd ze aggressief. Ze wou me te lijf gaan maar werd in bedwang gehouden door enkele van mijn vrienden. Nu liet ze haar 'verwondingen' vaststellen in het UZ (het zijn een stuk of 6 bloeduitstortingen, volgens mij heeft ze ze zelf erger gemaakt, zo hard hebben ze haar immers niet aangepakt). Ze stuurde mij de foto's door via mail. Ze wil stappen ondernemen tegen mij (en mijn vrienden).
Ze stuurde mij al herhaaldelijk foto's door per sms of email met daarop verwondingen die ze zichzelf had toegebracht (halfovergesneden polsen enz). Ze heeft al enkele zelfmoordpogingen achter de rug.Ik heb nooit gereageerd op haar smsjes, telefoontjes, voicemail-berichten of emails.
Ik heb veel bewijsmateriaal (al die smsjes, foto's, ...)

Ik zou graag weten wat ik kan doen om dit te laten stoppen (mijn vertrouwen in de politie is nogal afgenomen na de twee klachten die niets uithaalden).Mag ze zomaar soortgelijke foto's doorzenden en mij 's nachts constant opbellen?Welke stappen onderneem ik het best?Ik wil gewoon dat dit ophoudt, elke keer als ik mij apartement binnenkom of verlaat ben ik bang dat ze ergens rondhangt, volgens mij is ze tot alles is staat.

Alvast heel erg bedankt ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

j.demoor

#3 , 22 feb 2008 12:15

“Art.442bis.Hij die een persoon heeft belaagd terwijl hij wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van die bewuste persoon ernstig zou verstoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van vijftig frank tot driehonderd frank of met een van die straffen alleen.Tegen het in dit artikel bedoelde misdrijf kan alleen vervolging worden ingesteld op een klacht van de persoon die beweert te worden belaagd.”(Strafwetboek 8 juni 1867).

Leg dus TELKENS klacht neer bij de politie,eventueel ten laste van onbekende.

”Art.28’5(vgl.art.57)...§2...delen de procureur des Konings en elke politiedienst die een persoon ondervragen,deze persoon mee dat hij kosteloos een kopie van het proces-verbaal van zijn verhoor kan krijgen...”(Sv.=Wetboek van Strafvordering 17 november 1808)

Vraag dan zulke kopie,zo mogelijk met 'Notitienummer van het Parket'.

”Art.5bis.§1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf.§2...De verklaring,waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd,wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie.§3.De benadeelde persoon...mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier.Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.”(V.T.Sv.=Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering 17 april 1878)

INDIEN de procureur strafvordering instelt: ”Art.4.Onverminderd het recht om de zaak bij de burgerlijke rechter aanhangig te maken,kan eenieder die door het strafbaar feit schade heeft geleden,nadien door middel van een ter griffie ingediend verzoekschrift...kosteloos verkrijgen dat het in het vorig lid bedoelde strafgerecht uitspraak doet over de burgerlijke belangen...“(V.T.Sv.)

INDIEN de procureur geen strafvordering instelt : "Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Sv.).

‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Anouk
Topic Starter

#4 , 25 feb 2008 20:29

Bedankt

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”