databank

danijel
Topic Starter

databank

#1 , 03 aug 2015 14:51

Beste

Ik heb hulp nodig bij een situatie.
De vrouw van een vriend heeft een klacht neergelegd , maar vervolgens ingetrokken, wegens bedreigingen. Hij werd verhoord door de politie en zijn naam staat nu in een bepaalde databank. De politie zei tegen hem dat zijn naam 10 jaar lang in dat databank wordt opgeslagen. Is dit mogelijk? Hij is nochtans voor niets veroordeeld

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight

#2 , 03 aug 2015 15:18

Elke melding, interventie, proces-verbaal....blijft voor eeuwig en voor altijd bestaan.
Meestal na een x-aantal jaar archiveren ze de boel eens. Hangt af van politiezone tot politiezone.
Maar de politie zal dit altijd kunnen terugvinden.
In de Algemene Nationale Gegevensbank, kortweg ANG, kunnen mensen ook voor bepaalde zaken voorkomen. Bv zoals voor bij bedreigingen. Hier zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden. Bv bekentenis, materiële bewijzen, heterdaad...
In principe is dit maar voor een bepaalde duur, meestal 5 of 10 jaar. Maar het is zeker geen uitzondering dat dit langer is...Het kan dus perfect dat iemand in de ANG staat voor een bepaald feit en later onschuldig blijkt te zijn.
Nu bij mijn weten is bedreigingen geen klachtmisdrijf en kan je dus geen klacht intrekken. Meestal als het slachtoffer geen klacht meer wil zal het parket niet meer overgaan tot vervolging maar dit is niet altijd zo!
Het kan dus perfect zijn dat er nog een rechtszaak van zal komen!

stefan74

#3 , 04 aug 2015 22:30

Graag wil ik een bijvraag stellen in dit verband: is die ANG- info meteen zichtbaar voor agenten bij ,pakweg, een routine verkeerscontrole?
Of moet men dit eerst ergens aanvragen? Is het gebruikelijk dat agenten meteen de ANG checken?
Ik vind het maar een beangstigend idee, voor altijd gestigmatiseerd zijn...

Reclame

BloodNight

#4 , 04 aug 2015 23:01

Als de politie iemand in het rijksregister nakijkt kan deze vervolgens doorklikken naar de ANG. In principe zou je om veilig te werken altijd een ANG controle moeten doen. Dus ja, zichtbaar bij een verkeerscontrole.
Nu er moet ook voldoende reden zijn om in de ANG te komen. Zie mijn vorige post.

j.demoor

#5 , 05 aug 2015 11:06

“De Algemene Nationale Gegevensbank (ANG) is het geheel van informatiesystemen van de geïntegreerde politie dat bestemd is om de opdrachten van gerechtelijke of bestuurlijke politie te ondersteunen zodat er een maximaal gestructureerd en beveiligd informatiebeheer wordt gewaarborgd. We kunnen ons de ANG voostellen als een grote doos waarin alle informatie die de politieagenten nodig hebben, kan worden teruggevonden op het vlak van personen,voorwerpen, voertuigen, en plaatsen.”(http://www.lokalepolitie.be/5412/algeme ... sbank.html)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 aug 2015 20:25

Het is de privacycommissie ( commissie voor de bescherming persoonlijke levenssfeer) die kan tussenkomen en controlebevoegdheid heeft over de opname van de gegevens in ANG.
Al naargelang de ernst van de feiten kan het effectief meerdere jaren zijn dat gegevens er blijven instaan. ( zeker als ook uw foto, vingerafdrukken en individuele beschrijving is opgenomen bij politie)

http://www.privacycommission.be/

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”