computers in beslag genomen wegens vermeende pedofilie

SimplyRight
Topic Starter

computers in beslag genomen wegens vermeende pedofilie

#1 , 19 jul 2015 00:48

Tien dagen geleden wordt er aan mijn voordeur gebeld, en staan 3 agenten van de lokale recherche aan de voordeur.
Zij vragen of ze een huiszoeking met toestemming mogen uitvoeren, omdat er gemeend wordt dat er hier een geval van pedofilie te vinden zou zijn.

Enorm geschrokken (ik zwijmelde bijna weg van emotie), maar toch ervan overtuigd, dat men hier nooit zoiets zou kunnen vinden, geef ik toestemming, net zoals mijn vriendin, die ook bij me inwoont.
Met drie doorzoeken ze het hele huis van de zolder tot aan de kelder, en vervolgens blijven ze staan in m'n bureau, waar al m'n pc-materiaal staat (1 desktop, 3 laptops, en een grote hoeveelheid externe harde schijven).
"Dat gaan we allemaal mee moeten nemen voor onderzoek". Vervolgens nemen ze foto's van de schermen die open staan (?!?), koppelen ze alle pc's af, en maken een inventaris van alle pc's en harde schijven.

Ik vraag hen "Ik ben wel volop aan het solliciteren, kan ik toch verzoeken om snel op zijn minst één pc te onderzoeken, zodat ik verder kan werken?".
Zij antwoorden "Meneer, eerst gaan wij het onderzoeken en dan wordt het opgestuurd naar een derde partij, dus zijt maar zeker dat het héél lang gaat duren.

Bij het einde van de huiszoeking vertellen ze me dat ze me afgelopen dinsdag verwachten op kantoor voor een verhoor.
Bij dat verhoor krijg ik te horen dat ik in 2011, vanop een account op http://www.netlog.com" onclick="window.open(this.href);return false; (deze site bestaat niet meer), jonge meisjes zou uitgenodigd hebben om een erotische nacht te beleven. Er staan blijkbaar inderdaad onder het profiel dat ik toen had op Netlog
enkele dergelijke bezwarende chatberichten. Ik leg hen uit dat ik echter begin 2010 reeds Netlog op de hoogte had gebracht dat ik geen toegang meer had tot m'n account, en dat een paswoord-reset niet werkte.

Gezien Facebook toen aan populariteit had gewonnen bij m'n vrienden, had ik er verder geen belang aan gehecht, en gewoon verder gewerkt op Facebook. Ik heb dan ook verklaard niets met deze zaak te maken te hebben, en dat ik vermoed, dat de echte dader
mijn account op Netlog gehackt heeft.

Verhoor is op papier gesteld, en de inspecteur zei me dat hij het "laatste ip-adres" had, waarmee er ingelogd zou zijn op m'n Netlog-account, en hij vroeg me of ik toestemming gaf, dat ze dit natrokken, wat ik uiteraard ook gedaan heb.

Nu mijn vragen :

1) Wanneer ga ik ooit al mijn pc-apparatuur terug zien ?
2) Net zoals heel wat mensen download ik wel al eens een filmpje of een tv-aflevering. Stel dat ze nu geen bewijzen vinden van hun beweringen, zouden ze me dan alsnog kunnen laten oppakken voor het illegaal downloaden ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 19 jul 2015 10:43

1) Wanneer het onderzoek ervan afgelopen is
2) Wordt in de praktijk niet vervolgd in België

Jerommeke

#3 , 19 jul 2015 12:48

Zij vragen of ze een huiszoeking met toestemming mogen uitvoeren, omdat er gemeend wordt...
Hier ben je in fout gegaan, nooit ofte nooit toestemming geven.
Als men harde bewijzen heeft, komen ze wel met een bevelschrift.
Ook al ben je 100% onschuldig, je bent niet verplicht ze binnen laten en ze kunnen je hier ook niets voor.

Velen weten het niet, maar net zoals "de gewone mens" het boekje moet volgen, moeten zij dat ook.
De correcte procedure schrijft een bevelschrift voor.

Reclame

Romieke

#4 , 19 jul 2015 13:45

Je bent al lang "gejost".

1.Die apparatuur zie je nooit terug
2.Je wordt sowieso gepakt op wat er illegaal - al dan niet gewist - op je pc staat. Of je nu per ongeluk op een verkeerde link geklikt hebt, speelt geen rol.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 19 jul 2015 13:55

2.Je wordt sowieso gepakt op wat er illegaal - al dan niet gewist - op je pc staat. Of je nu per ongeluk op een verkeerde link geklikt hebt, speelt geen rol.

TS zal toch wel een ontvangstbewijs gekregen hebben?
Tenzij het neppolitie was, ik verschiet van niks.

Ondanks de natte dromen van bepaalde politici is België nog steeds geen politiestaat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW

#6 , 19 jul 2015 14:11

Speciaal een profiel komen aanmaken om wat onwaarheden te komen vertellen? Iets zegt mij dat u al in aanraking bent gekomen met het gerecht en sindsdien enige wrok koestert.

Romieke

#7 , 19 jul 2015 14:53

Speciaal een profiel komen aanmaken om wat onwaarheden te komen vertellen? Iets zegt mij dat u al in aanraking bent gekomen met het gerecht en sindsdien enige wrok koestert.
Speciaal een profiel aanmaken, ja zeker, als jij het zegt?
Ik ben nooit met het gerecht in aanraking gekomen, zelfs nog niet voor een verkeersboete. :D
Wrok? Neen dus...

BrechtS

#8 , 19 jul 2015 22:37

Speciaal een profiel aanmaken, ja zeker, als jij het zegt?
Ik ben nooit met het gerecht in aanraking gekomen, zelfs nog niet voor een verkeersboete. :D
Wrok? Neen dus...
Wel, mag ik u dan vragen om ipv de persoonlijke uitspraken te weerleggen (ookal kan iedereen hier alles beweren, dus denk ik dat LeenW zich nog niet overtuigd zal voelen), om de uitspraak 'onwaarheden' te weerleggen?
U komt hier even beweren dat TS zijn materiaal nooit zou terug zien en ze hem gaan pakken op alle illegale zaken op zijn pc. Dat terwijl de rest het ermee eens is met wat LeenW zei, dat TS dus alles terug krijgt wanneer het onderzoek is afgerond en dat in de praktijk de niet aan het onderzoek gelinkte illegale zaken niet worden vervolgt. Hebt u bewijs van uw stelling?

Didymus

#9 , 19 jul 2015 22:58

Neemt niet weg dat het op een onderzoek van de kolderbrigade lijkt: de lokale recherche (is dat geen zaak voor de CCU's?), 4 jaar na datum, zonder huiszoekingsbevel en enkel op basis van een account (nog niet eens een ip-adres)?

TS heeft de kapitale fout gemaakt van de huiszoeking toe te staan. Als ze echt iets hadden, dan stonden ze daar gewoon met een huiszoekingsbevel, en niet 2 weken, maar 4 jaar geleden. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ze tijdens de vakantie een tijdsverdrijf nodig hadden en dan maar onderaan de stapel het dunste dossiertje hebben genomen.
"sowieso" schrijf je zo.

SimplyRight
Topic Starter

#10 , 20 jul 2015 11:35

Hier ben je in fout gegaan, nooit ofte nooit toestemming geven.
Als men harde bewijzen heeft, komen ze wel met een bevelschrift.
Mja ik dacht "ik heb niks te verbergen" (ivm de ten laste gelegde feiten), dus ik heb niks te verstoppen.
't Is te hopen dat het niet meer nodig is, maar anders weet ik dat alvast voor de toekomst, bedankt!
TS zal toch wel een ontvangstbewijs gekregen hebben?
Absoluut, ter plekke heeft men een geschreven document gemaakt met alle merken, types en serienummers van alle apparatuur die ze meenamen.
Bij het verhoor kreeg ik hier ook een getikt exemplaar van.

BloodNight

#11 , 20 jul 2015 12:39

De wet schrijft voor dat het mogelijk is een huiszoeking te doen: met bevel, heterdaad of met toestemming. Het verschil zit er meestal in de ernst van de zaak.
Zijn het zeer ernstige feiten en zijn er aanwijzingen richting iemand. Dan zal een onderzoeksrechter worden gevorderd. Die kan dan een bevelschrift afleveren om een huiszoeking bij u thuis te doen indien er voldoende bewijzen zijn.
Vaak krijgt de politie echter een kantschrift met de vraag om over te gaan tot het verrichten van een huiszoeking met toestemming. Dit om het onderzoek af te ronden en zo kunnen de slachtoffer(s) zien dat het nodige werd gedaan. Ik denk dat u hetzelfde zou willen moesten het uw kinderen zijn. Kinderen in het algemeen lijkt mij zelf?

U had inderdaad kunnen weigeren...maar dat zou u alleen maar verdachter maken (ook al is het perfect uw recht). Dan zou er misschien wel een onderzoeksrechter aan te pas komen. Heeft u liever dat op een bepaald moment enkele politievoertuigen voor de deur staan en dat u geen keuze meer heeft. Wees maar zeker dat iedereen in de buurt het zal gezien en geweten hebben.

De computer zal u terugkrijgen, maar het zal wat tijd in beslag nemen...
De politie heeft volkomen correct gehandeld. U heeft een lijst gekregen van wat er werd meegenomen. U kan later perfect nagaan of u ook daadwerkelijk alles heeft teruggekregen.
Voor wat films op een computer gaat men naar alle waarschijnlijkheid de moeite niet doen. Komt maar weinig voor in België.

M.a.w medewerking loont meestal wel.

Ps Ik heb bewust "heterdaad" weggelaten aangezien het niet van toepassing is in dit geval.

SimplyRight
Topic Starter

#12 , 20 jul 2015 15:00

Ok bedankt BloodNight, 't is alleen frustrerend te weten dat ze per se alle apparatuur mee moesten nemen.
Ze hadden bv. van één pc gewoon een image van de harde schijf kunnen nemen, en me dan de laptop teruggeven, zodat ik op zijn minst verder kon met zoeken naar werk.
Nu zit ik zonder pc, moet ik gebruik maken van een leen-pc, terwijl ze alleen maar een vermoeden van schuld hebben :-( (en als je weet dat je er niets mee te maken hebt is dat extra frustrerend).

Ik heb alleszins alle medewerking verleend:

- alle apparatuur meegegeven
- alle logins en paswoorden van de pc's
- alle logins en paswoorden van sociale media-sites waar ik op zit (daar vroegen ze om)
- ze hebben ook gevraagd om m'n telefoon uit te mogen lezen tijdens het verhoor, dat heb ik ook toegestaan

De rest van de gerechtelijke molen zal nu zijn werk moeten doen zeker.

BloodNight

#13 , 20 jul 2015 15:17

Ok bedankt BloodNight, 't is alleen frustrerend te weten dat ze per se alle apparatuur mee moesten nemen.
Ze hadden bv. van één pc gewoon een image van de harde schijf kunnen nemen, en me dan de laptop teruggeven, zodat ik op zijn minst verder kon met zoeken naar werk.
Nu zit ik zonder pc, moet ik gebruik maken van een leen-pc, terwijl ze alleen maar een vermoeden van schuld hebben :-( (en als je weet dat je er niets mee te maken hebt is dat extra frustrerend).

Ik heb alleszins alle medewerking verleend:

- alle apparatuur meegegeven
- alle logins en paswoorden van de pc's
- alle logins en paswoorden van sociale media-sites waar ik op zit (daar vroegen ze om)
- ze hebben ook gevraagd om m'n telefoon uit te mogen lezen tijdens het verhoor, dat heb ik ook toegestaan

De rest van de gerechtelijke molen zal nu zijn werk moeten doen zeker.
Procedure laat dit echter niet toe.
Al het onderzoek dient te gebeuren op het originele bewijsmateriaal, kwestie dat er later geen procedure fouten zijn.
Het is enorm frustrerend voor u. Maar draai de rollen eens om. Stel dat je dochter/zoon het slachtoffer is van een pedofiel. Dan zou u toch ook willen dat ze politie huiszoekingen en een grondig onderzoekt voert en dat er later geen kans bestaat op procedure fouten?

Het is gewoon spijtig dat u helaas nu de verdachte bent. Maar uiteindelijk draait het om iets heel eenvoudig. Ofwel staat u recht in de schoenen ofwel niet...
Ofwel kan de politie foto's, video's of info terugvinden dewelke wijst naar een pedo ofwel niet...
Het enige wat u kan doen is volledig meewerken (hetgeen u doet) en hopen dat ze de persoon vinden dewelke gebruik heeft gemaakt van je naam/account. Misschien kan je beter zelf klacht indienen bij de politie tegen die persoon. Tenslotte als het waar is wat u zegt, bent u ook een slachtoffer.

Drone

#14 , 20 jul 2015 17:01

ik heb het zelfde meegemaakt spijtig genoeg, inbeslagname van pc en dergelijke bij zulke onderzoeken is standaard.

in mijn geval duurde het 7,5 maand eer ik mij pc en toebehoren terug had, met andere woorden, er is niks bezwarend gevonden.

men neemt een kopie van alle harde schijven en controleert alle CD's/DVD's/...

de reden dat men een kopie neemt van alle HD is simpel, men mag de originele niet manipuleren, zelfs een foto openen word aanzien als manipuleren.

word er niks bezwarend op de kopie's gevonden, zult ge u materiaal wel terug krijgen, het vraagt alleen tijd en geduld.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”